2.3

Red Tails

Berättelsen om Tuskagee Airmen, de första afroamerikanska piloterna som flög i strid under andra världskriget.

Originaltitel Red Tails
Regissör Anthony Hemingway
Manus Aaron McGruder, John Ridley
Genre Äventyr, Action, Drama, Krig, 2010-tal
Skådespelare Terrence Howard, Cuba Gooding Jr, Nate Parker, David Oyelowo, Tristan Wilds, Ne-Yo, Elijah Kelley, Marcus T Paulk, Leslie Odom Jr, Michael B Jordan, Kevin Phillips, Andre Royo, Method Man, Bryan Cranston, Lee Tergesen, Daniela Ruah, Gerald McRaney

MrBlonde
2017-06-21
Såg denna mest för att jag nyligen såg "Tuskagee airmen" (1995) som bygger på samma händelser. Den har givetvis sämre effekter, (använder sig till och med av arkiv-foto i luftstriderna) men är mil bättre på att berätta historien och skådespelarinsatserna går inte ens att jämföra. Denna version har dessutom en massa totalt onödiga sidospår såsom bl.a en fruktansvärt lam kärlekshistoria. Nej, se hellre den äldre versionen som följer med karaktärerna ända från flygutbildningen och går djupare in på personligheterna och realtionerna i stället för massa extra onödigt tjafs...
Rele
2016-10-16
En inte så bra krigsfilm. Manuset och regin borde varit bättre. Handlingen är inte trovärdig. Jag ger en svag tvåa..
O´Reilly
2016-04-01
Kalkon. Försöker ta upp ett viktigt ämne men misslyckas totalt.
TimBuckley
2016-03-20
(rek 2a) Det är synd att inte kunna sätta ett högre betyg på denna film, vars luftburna scener är extremt tilltalande. Bara att äntligen få se jet-burna Messerschmitt över Berlin är på sätt och vis värd hela speltiden. Och jag finner även att filmens inledande autentiska amerikanska citat om hur afroamerikaners förmåga inte kan jämföras med vita amerikaner vara en intressant infallsvinkel inför t.ex historian om kampen för rättigheter och identitet. Men denna film faller ganska rejält på att tyskarna målas upp som kanonmat som inte är värda mer än en skjuten skata. Finner det rejält osmakligt hur det tjoas och skrattas varje gång en tysk sprängs i luften. Sedan är det också värt att påminna sig om att drygt 40-tusen allierade flygplan sköts ned av tyskarna under kriget. Så att måla upp sig själva som helt överlägsna, i stil med att 10 tyska plan sköts ned i relation till typ 1 allierat. Ja, det känns bara fel & irriterar. Som det heter, synd på så rara ärtor. 2a.
Golazo
2015-08-04
Jättefina realistiska effekter. Jättefina plan och miljöer. Lite tam handling och lite dåligt skådespeleri men viktigt budskap. Absolut sevärd. Kunde ha varit en riktigt bra film.
Florian1978
2015-06-07
Jag ger den en 3:a eftersom den tar upp ett viktigt ämne som det länge har tigits om. Men annars är filmen alltid lite under genomsnittet: lite för dåligt manus, handlingen är förutsebar, specialeffekterna är lite för dåliga och filmen har vissa tendenser att framställa krig som ett stort äventyr.
AsianDawn
2015-02-23
Snygga flygscener, men det som hade kunnat vara en intressant historia känns mer som ett spektakel.

2014-12-27
Fungerar att se, men så mycket mer är det knappast. En hel del effekter, men ingeting som imponerar.
RichardEk
2014-11-17
En och annan underhållande flygstrid är i praktiken det enda man bjuds på, förutom stereotypa karaktärer och pompös dialog. Jag såg ett TV-inslag där George Lucas satt och beklagade sig över att det hade varit svårt att få finansiärer till denna film, en Hollywoodfilm med endast färgade i de ledande rollerna. Men ärligt talat, Hollywood blev inte mindre ett uttryck för vithetens hegemoni efter denna film, nästan det motsatta faktiskt.
Philips
2014-11-11
Klichéer kombinerat med synbart animerade flygsekvenser. Stereotyp film.