3.1

Regnmakaren

Redan innan han har gjort examensprovet har advokaten Rudy lyckats få två klienter. Han får dock problem med att hålla relationerna på en yrkesmässig nivå.

Originaltitel The Rainmaker
Regissör Francis Ford Coppola
Manus Francis Ford Coppola, Michael Herr
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 90-tal
Skådespelare Matt Damon, Jon Voight, Danny DeVito, Claire Danes, Roy Scheider, Mickey Rourke, Dean Stockwell, Mary Kay Place, Virginia Madsen, Randy Travis, Danny Glover, Andrew Shue
Filmnummer 1922

mammene
2019-09-26
Matt Damon passar mycket bra i denna roll som samvetsgrann advokat, och DeVito har lite av en clownroll så det ena väger upp det andra. Alltid intressant med rättegångsfilmer, kanske var det lite stereotypiskt, det onda mot det goda. Men i det stor hela passade det mig.
dudson
2019-04-11
Stabil jury film med massa förhandlingar & advokat limboo/jimboo. Det som verkligen räddar allt är Devito samt Voight som väger upp den träiga biten av skapelsen. Har aldrig gillat Damon då han så tråkigt enkelspårig som skådis. Väldigt läckert filmat och med schysst soundtrack ändock.
2018-04-24
Rätt typisk Grishamfilmatisering. Det är välgjort med bra insatser från många kända ansikten i tacksamma miljöer. Den saknar dock spänningsmoment, vilket är ovanligt. Istället finns det en del komska scener.
myslas
2017-01-29
Mycket välgjort med fint skådespel och har många kännetecken av en Coppola-film. Filmen har en lite komisk underton, den särskiljer sig lite från boken på det sättet vilket är helt ok. En av de bättre Grisham-filmatiseringarna men saknar lite grann det där kittlande spänningsmomentet.
deswhip
2016-09-17
Som så många andra sagt nedan: En bra film! Den är inte så j*vla speciell men verkligen en bra film. Se den om du inte gjort det.
2014-11-05
Ett, som det verkar, underskattat litet guldkorn till film med lysande skådespel av bl.a. Matt Damon. Fast kanske framställs hans karaktär som lite för präktigt godhjärtad för att vara realistisk ändå? Men man vill ju gärna tro att alla sagor har ett lyckligt slut. 3+
Adoniram
2014-10-01
Rättegångsfilm på sedvanligt manér utan större överraskningar, man vet ungefär vad man kan förvänta sig och det är också vad man får. Hade nog hoppats på mer med Francis Ford Coppola som regissör och manusskrivare (efter Grishams roman) men hans bästa tid verkar obevekligt vara förbi. Sex roller söker en regissör, typ.
Gigi1943
2014-06-25
Jag gillar alla skådisarna och speciellt DeVito men jag undrar om han gjort någon allvarlig roll egentligen, eller är det så att man blir full i skratt bara man ser honom. Filmen är helt okej, en normal trea.
kakbakarn
2013-11-14
Jo, det är ju en standardrulle helt klart, och den bjuder ungefär på det man hoppas på när man söker sig till den här genren. Möjligen är filmen en aning extra välgjord i jämförelse med genomsnittet (många såna här filmer har några flagranta irritationsmoment eller svagheter - det har inte den här) men det är verkligen ingenting som får en att förstå att det är en gammal legendar som regisserat.
12thMachine
2013-08-27
you get what you expect... inga större överraskningar, men bra iaf om man är på advokat-/rättegångfilmshumör. Lite konstig musikkomposition, i vissa scener skärde musiken sig med handlingen tyckte jag...