2.4

Regression

I en småstad i Minnesota anklagas en man för att ha ofredat sin dotter sexuellt. Trots att han inte har något som helst minne av händelsen tar han på sig skulden och söker hjälp hos en psykolog.

Originaltitel Regression
Regissör Alejandro Amenábar
Manus Alejandro Amenábar
Genre Thriller, Skräck, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Ethan Hawke, Emma Watson, David Thewlis, Lothaire Bluteau, David Dencik, Dale Dickey, Devon Bostick, Aaron Ashmore, Peter MacNeill, Adam Butcher, Jacob Neayem, Aaron Abrams, Catherine Disher, Danielle Bourgon, Julian Richings, Kristian Bruun

Harford
2017-07-18
Såg om filmen idag och den är fortfarande väldigt bra och ett lysande exempel på masshysteri. Kul med en svensk i en av huvudrollerna.
TheHorrorfan
2016-12-29
Förutsägbar, men bra skådespelare. Framförallt Emma Watson. Stark 2:a.
Zok
2016-12-28
Spännande och bra thriller.
myslas
2016-11-18
Nä, det här var inte alls vad jag förväntade mig av en Amenábar-film. Långrandigt och många gånger överspelat. Ämnet är intressant men utförandet var inte bra.
Harford
2016-11-18
Engravadlax skriver precis vad jag tänkte när jag såg filmen. På 1600-talet kallade vi det häxprocesser och de dyker upp med jämna mellanrum i de flesta kulturer. De skapas av skönlitteratur, filmer, TV-serier, medias hysteriska "bevaknig" när något händer, religiösa, psykologer, sociologer och "barnavårdsnämnder", akademiker (speciellt genusforskare) och allmäna stollar. Ofta är det unga flickor som börjar att berätta om sataniska sekter, sexuella övergrepp och barnamord. Det är bara en tidsfråga när nästa våg kommer i Sverige.
darkling
2016-10-31
Sämsta film jag sett på länge
amam
2016-09-14
Nej, den här filmen är riktigt trist. Filmen har mängder av brister och de tar över hela tiden. (För övrigt så talar Emma Watson brittisk engelska då och då vilket störde en del då hon spelar en amerikansk tonåring).
foppa99
2016-05-16
jlam
2016-03-13
En scen är lysande i sin enkelhet (när Emma Watson ringer huvudpersonen från en telefonkiosk). Upplösningen är lättgissad, stämningen är mörk och drömscenerna läskiga, med ekon av Rosemarys baby. Amenábar är inte tillbaka i The Others-form, men jag är snäll mot honom idag.
AlbinWesley
2016-03-07
Eftersom filmen såväl genremässigt som tematiskt rör sig mitt emellan Tesis och The Others hade jag ju hoppats på något mer, men faktum är att det trots några goda skådespelarprestationer aldrig blir mycket mer än mediokert. Så synd.