2.7

Reise nach Agatis

Under en båttur till havs börjar ett triangeldrama utspela sig mellan de tre personerna på båten, som blir en mardröm för en av de inblandade.

Originaltitel Reise nach Agatis
Alternativ titel Voyage to Agatis
Regissör Marian Dora
Manus Marian Dora
Genre 2010-tal, Skräck, Mysterium
Skådespelare Thomas Goersch, Janna Lisa Dombrowsky, Tatjana Müller

2018-07-14
Svårt. När det kommer till vidrigheter så förnekar sig inte Dora det minsta. Vi bjuds på psykisk och fysisk grymhet av sällan skådat slag, och välgjort är det. Men Dora har tydligen även någon slags ambition att vara konstnärlig och poetisk, och där går det käpprätt åt helvete. Det blir mycket bilder på havet varvat med inzoomade svettiga kroppsdelar, gärna med skakig kamera. Och visst kan såväl hav som svettiga kroppsdelar vara estetiskt tilltalande, även med skakig kamera, men här känns det mest som misslyckade semesterfilmer. Lägg sedan till ett hopplöst och malplacerat soundtrack som emellanåt dränker hela filmen. Fast har man som lystmäte att få se extrem grymhet och nakna människor så kommer man absolut inte att bli besviken på den fronten. (7+/15)
PapaUbu
2014-12-14
Klarare än Melancholie, på gott och ont. Fortfarande välspelat och med Doras speciella öga för grymhet och gemenhet.