3.1

Rembrandt

Rembrandt de Rijn, den begåvade holländske landsortssonen som gift sig rikt, har svårt att få ordning på sitt liv efter att hans älskade hustru Saskia avlider. Han drar ständigt på sig skulder och vägrar prompt att måla beställningsverk från överklassen, för att istället måla bibliska motiv och fattigfolk som ingen efterfrågar.

Originaltitel Rembrandt
Regissör Alexander Korda
Manus Lajos Biró, Carl Zuckmayer, June Head
Genre 30-tal, Drama, Biografi
Skådespelare Charles Laughton, Elsa Lanchester, Gertrude Lawrence, Edward Chapman, John Brying, Walter Hudd, Roger Livesey, Raymond Huntley, John Clements, Richard Gofoe
Filmnummer 19212

margl
2009-09-05
Charles Laughton spelar den känslige konstnären, som ser saker och känner saker så annorlunda än omgivningen, utmärkt. Man kan plocka mellan de fina scenerna, men jag ska bara nämna två. En är när Rembrandt konfronterar de missnöjda beställarna som beklagar sig över hans Nattvakten. Den andra är när Rembrandt berättar om Saul och David för dom två som han valt ut som modeller för målningen föreställande dessa bibliska figurer.