3.4

Remember

Den 90-åriga juden Zev är en förintelseöverlevare som numera bor på ett ålderdomshem i New York och lider av demens. Efter sin frus död bestämmer han sig för att leta rätt på den gamla nazisten Rudy Kurlander, som mördade Zevs familj i Auschwitz.

Originaltitel Remember
Regissör Atom Egoyan
Manus Benjamin August
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Christopher Plummer, Martin Landau, Henry Czerny, Jürgen Prochnow, Bruno Ganz, Heinz Lieven, Dean Norris, Liza Balkan, Kim Roberts, Sofia Wells, Jane Spidell, Stefani Kimber, Amanda Smith, Peter DaCunha, Duane Murray, James Cade

labi
2018-11-11
Lite av en sufflé. Stämningen byggs upp, men allt sjunker ihop mot slutet. Plummer är dock lysande och ett värdigt slut på karriären för Landau. Varför man väljer att fulsminka en på tok för ung Jürgen Prochnow istället för att casta en mer trovärdig skådespelare i rätt ålder är en gåta.
Manko
2018-09-22
När den är som bäst är det nästan som en Hitchcock-film. Helt klart sevärd.
lyssander
2018-08-28
Att denna film får så pass höga poäng här förvånar mig. Tyckte den var sentimental, långrandig och med en story som inte går ihop.
Murvel48
2018-08-20
Bra story och lysande skådespeleri över lag. Twisten gör inte saken sämre.
2018-04-29
Bra film som ligger på gränsen mellan en trea och en fyra. Plummer är skitbra och konceptet lysande. Däremot har den perioder som känns enahanda, tjatiga och/eller överflödiga, men i det stora hela så är det riktigt bra (och intressant). (9+/15)
LillaBlåaMus
2017-08-11
Ganska effektfull med små medel.
HerrNenne
2017-07-17
Överraskad över hur solid och rakt igenom bra den här filmen var.
Christofer
2017-04-12
Stabilt hela vägen och en smula överraskande. Manuset var tyvärr inte tillräckligt starkt för att gripa tag som det hade potential till, men det var en helt okej film på sitt tema.
mammene
2017-04-08
En film som växte efter hand och överraskade.
KlaraSofia
2017-01-16
Liten applåd för Plummer som gör en fin insats.