3.4

Remember the Titans

Herman Boone blir anställd som tränare för T.C. Williams Highs fotbollslag. Detta blir han till trots att han är svart och det fanns flera vita tränare som fanns påtänkta för jobbet. Detta sker i Virginia under början av 1970-talet då skolan precis ha börjat att integreras och att låta svarta få gå i samma skola som de vita. Förvecklingar uppstår givetvis men går coachen i land med sin uppgift att göra dem till ett vinnande lag?

Originaltitel Remember the Titans
Regissör Boaz Yakin
Manus Gregory Allen Howard
Genre Drama, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Denzel Washington, Will Patton, Wood Harris, Ryan Hurst, Ethan Suplee, Hayden Panettiere, Kip Pardue, Kate Bosworth, Donald Faison, Ryan Gosling, Nicole Ari Parker, Craig Kirkwood, Earl Poitier

Skapad 2019-12-10 av dvd_freak
Baserad på en sann historia utspelar sig filmen i småstaden Alexandria i delstaten Virginia, i närheten av det historiskt laddade Gettysburg. Det är tidigt 70-tal och motsättningarna mellan svart...   Läs mer »

HansMoleman
2017-05-24
Väldigt amerikansk... Svag trea.
deswhip
2016-08-28
Jag råkade nyss se sista tredjedelen av filmen och den verkar väldigt lovande, bra sportscener och allmänt välgjord. Ska försöka se hela när jag får tillfälle och återkomma med ett betyg.
Straiter
2016-01-25
Att den tycks vara mer baserad på en osann historia än på en sann historia är en sak. Fast det blir problematiskt när Boone (som i verkligheten hade varit assisterande coach där i ett par år) i filmen i praktiken snor head coach-positionen från Yoast. Därtill verkar Yoast genomgående vara mer sympatisk än Boone. Denzel och Patton gjorde dock bra insatser och det var lätt att ryckas med i filmen. 3+
AlbinWesley
2015-07-25
Mycket ostigt, hemskt tillrättalagt och vissa scener har en ganska bitter bismak när ett enormt samhällsproblem reduceras till klyschor. Men vissa dagar duger det. Jag har svårt att försvara trean, men sätter den ändå. Kanske var det för att Cat Stevens fina Peace Train spelades. Eller tack vare en del andra bra musikval som läts fungera som teman för filmen. Väldigt knapp trea.
SaraAlt
2015-06-21
Jag är verkligen ingen sportig människa, men fasen om jag inte gråter som ett barn till den här alltså...!
2014-11-03
Jerry Bruckheimer är filmens producent och det är något som lyser igenom, både på gott och ont. Musiken är alltid väl anpassad och produktionen i sig känns mycket välgjord. Men realismen får sig alltid en törn, eller möjligtvis två. Manuset är baserat på en sann historia om rasmotsättningar i ett samhälle där skolans fotbollslag är mycket viktigt.
Simon_19
2014-10-12
Riktigt bra. Stark fyra.
OlaGinola
2014-07-21
Väldigt präktigt, väldigt tillrättalagt och en film som följer mallen för hur sportfilmer ska göras. Lägg till ett minst sagt tydligt politiskt budskap och det är lätt att se hur en sådan film skulle kunna fastna i klichéer. Dock är det hela gjort med charm och (faktiskt) en hel del hjärta och jag fann det svårt att stå emot. Dessutom är Denzel alltid Denzel, även om han här för ovanlighetens skull även har osympatiska drag.
Darn
2014-03-03
Bortsett från temat som är det enda värda är det mesta skildrat väldigt forcerat och oengagerat. Vilken tur också att det är stråkmusik vid varje tänkbart känslotillfälle så man vet när det är tänkt att man ska känna något.
TheHorrorfan
2014-02-20
Väldigt bra film. Budskapet tränger också fram, dock flera motsägelser från "ledaren" (Denzel Washington).