3.7

Repet

Brandon Shaw och Phillip Morgan, två gamla klasskamrater, stryper en tredje, David Kentley och motiverar det för sig själva med att de är överlägsna människor som har rätt att ta livet av underlägsna. Brandon är övertygad om det riktiga i dådet, medan Phillip har betänkligheter. Som en värdig kröning för "det perfekta brottet" har Brandon bjudit in några personer på ett litet party i deras takvåning. Maten låter han ställa upp på kistan som liket ligger i.

Originaltitel Rope
Regissör Alfred Hitchcock
Manus Hume Cronyn, Arthur Laurents
Genre Mysterium, Thriller, Kriminalare, 40-tal
Skådespelare James Stewart, John Dall, Farley Granger, Edith Evanson, Douglas Dick, Joan Chandler, Cedric Hardwicke, Constance Collier, Dick Hogan

Skapad 2019-12-08 av Stygga-Vargen
Spänningens mästare Alfred Hitchcock är en av mina favoritregissörer och jag har hunnit se ganska många av hans filmer nu. Jag är lite osäker på vilken Hitchcock-klassiker jag såg först men ...   Läs mer »

LillaBlåaMus
2018-06-30
Schyst våning.
film_Alex
2017-09-30
Fantastiskt snygg film. Sjukt imponerad av allt från tagningar till skådespeleri och karaktärsutveckling. Motivet med övermänniskan var inte särskilt övertygande tycker jag, men tre år efter nazismens fall så räckte det säkert gott.
2016-07-24
När legendaren Alfred Hitchcock regisserar en film med legendaren James Stewart i en av huvudrollerna kan det bara gå på ett sätt! Filmen, som är inspirerad av verkliga händelser, är riktigt spännande och välgjord.
Ful_fisk
2015-12-21
Fullkomligt jävla briljant. Fullkomligt jävla briljant. Fullkomligt jävla briljant.
Solidus
2015-08-02
Hitchcock slänger in oss direkt i handlingen och inleder med ett mord och en kropp som ska gömmas undan samtidigt som mördarna har bjudet in vänner på fest för spänningens skull. Jag tycker om idén och imponerad av de långa tagningarna + att charmige James Stewart gör saken inte sämre. Sevärd och enkel thriller som är utsökt berättad av en mästare.
mumiemonstret
2015-07-28
Vaddå "det perfekta brottet"? De kan ha ihjäl vem som helst, och så väljer de en vän, där det dessutom finns ett motiv? Och det lilla problemet att göra sig av med kroppen har de bara skjutit upp. Nej, GW hade löst detta på fem minuter, utan att den slemmige gärningsmannen behövt springa omkring och babbla ledtrådar. Och, vilka amerikanska intellektuella satt på allvar tre år efter krigsslutet och diskuterade övermänniskors rätt att ta livet av undermänniskor? Känns oerhört krystat. Det är det nyfikna fotot (och då menar jag inte ovanan att dunsa in i folks ryggar var tionde minut) som är sevärt i denna film.
Raimo_1985
2015-07-14
Intressant och småkul men väldigt pratigt och kanske ingen Hitchcock jag kommer ta med mig i ryggsäcken. Men jag säger aldrig nej till James Stewart.
DOKAN
2015-07-13
Inte många regissörer kan skapa thrillerspänning i en film som tilldrar sig i ett och samma rum. Men gamle Hitch kunde förstås. Och då kan man ha överseende med att träbocken James Stewart gör en av huvudrollerna . . .
Troddel
2015-07-12
Finurligt manus, intelligent dialog. Lagom lång dessutom!
KyLLo
2015-07-11
Jag börjar med det negativa och sedan tar jag det positiva. Det är en kammarthriller och det går inte att komma ifrån att den förvisso fina scenografin i färg blir ensidig i längden. Jag kommer på mig själv med att ständigt titta ut genom det fantastiska fönstret i filmen, bara för att se om något förändras där ute. Jag tycker inte heller att den är intressant rakt igenom. I mitten någonstans blev det en bensträckare. Nu till det positiva. En kammarfilm ställer enligt mig särskilt höga krav på manus, dialog och att skådespelare levererar. Här tycker jag att det är mer lyckat än i Polanskis Carnage. Det finns vissa inslag av diskret humor som för tankarna till den i Ingmar Bergmans filmer. Efter hand tätnar stämningen och det är då jag anser att filmen blir som allra bäst. Någon klagar på skådespelet, men jag tycker att det är bra klass på skådespelarna. Filmen är inte direkt trovärdig, men jag ser det heller inte som nödvändigt i en sån här typ av film. Det kan till och med vara en fördel. Intressant och småkomiskt när kameran vid ett tillfälle gör en väldigt kort utflykt. Såna där småsaker som en del kanske kallar obetydliga, men som jag tycker förhöjer upplevelsen. Jag hade helt glömt att jag skapat en forumtråd om filmen. Nu efter 2459 betyg har den inte mer än sex ettor. Det är först nu som jag sett den och jag tycker visserligen inte att det är någon av Hitchcocks allra bästa filmer, men sevärd. Tveklöst en trea.