Repo Man

Två män vars jobb är att kräva in obetalda bilar får en dag nys om en storaffär. De är på jakt efter en sanslöst dyrbar Cheva från 1964 som i bagageluckan gömmer en hemlighet som kan förändra världen på mindre än 24 timmar! Först måste de bara göra upp med hänsynslösa CIA-agenter, UFO-fanatiker, proffsligister, en lobotomerad kärnfysiker och de ökända bröderna Rodriguez.

Originaltitel Repo Man
Regissör Alex Cox
Manus Alex Cox
Genre Kriminalare, Science Fiction, Komedi, 80-tal
Skådespelare Emilio Estevez, Harry Dean Stanton, Tracey Walter, Olivia Barash, Sy Richardson, Susan Barnes, Fox Harris, Tom Finnegan, Del Zamora, Eddie Velez, Zander Schloss, Jennifer Balgobin, Dick Rude, Miguel Sandoval, Vonetta McGee, Richard Foronjy

Skapad 2011-10-03 av wernblom88
“The life of a repo man is always intense” lyder ett av flera underbara citat från filmen Repo Man. Alex Cox var under en relativt kort tid på åttiotalet en av de mer intressanta filmskaparna. Ti...   Läs mer »

apfigur
2018-11-25
Alltså, jag är och förblir punkare ända in i graven, men så kommer den här så kallade kultrullen och sätter allt det på prov. En tonårskultur som plötsligt känns fjärran och inte särskilt djärv. En story som slarvas bort efter en halvtimme för det spelar liksom ingen roll. En del repliker är kul kanske i början men sen önskar man att alla ba höll klaffen. Circle Jerks-låtarna och några fräcka bilder med sweet aesthetic Robby Müller-foto räddar tyvärr inte den här ofokuserade härvan.
escaperel
2018-08-16
Ju längre filmen led desto mer uppenbarade den sig som en förebild för senare kriminalkomedier från 90- och 00-talet (typ Kiss Kiss Bang Bang). En bra grej det!
Ludenwagen
2018-04-28
På sätt och vis en total dekonstruktion av Reaganerans värden och mål.
karlmats
2016-06-19
Finns det nån här inne som kan nämna en bättre skådis än Emilio Estevez? Nej jag tänkte väl inte det. Här har vi en rejäl cyberpunk-åktur med en örhängesprydd Emilio i högsta hugg som douchig grabb som mellan hippestenade föräldrar, kriminella punkgäng och en samling udda bilfantaster försöker hitta sin plats i världen. Reagan får sig en dänga och allt snack om aliens blir en rolig parantes i en historia som i sig kanske inte behöver tas på så stort allvar. Här är det stämning, kultiga repliker och allegoriska element som kommer att bli minnesvärt. Inte den kultigaste eller bästa av kultfilmerna från 80-talet, men nog håller den tillräckligt bra för att få en 3a allt, det borde göras mer sånt här idag, framför borde det finns MÅNGA fler Emilio-rullar att gotta ner sig i. Harry Dean Stanton är ju en jävla sköning också.
Fläskkäft
2016-03-01
Klart flummig film där första halvan var rätt okej men sen mynnade den ut i nån konstig soppa. Kul med en mycket ung Emilio Estevez i huvudrollen. Åttiotalslooken är trevlig men musiken föll mig inte alls i smaken. Udda story där jag inte är på det klara med vad den egentligen handlade om.
rebelscum
2015-10-20
Även om många scener och karaktärer är härligt skruvade så är ju politisk symbolism inte riktigt min grej.
Mat1az
2015-04-06
Jävligt udda, men också jävligt skön och originell. Helgalen mix av störtsköna karaktärer spelade av Harry Dean Stanton, Emilio Estevez och Sy Richardson. Den har en totalt skruvad humor helt i min smak. Soundtracket är suveränt. En riktig jävla trip - en kult klassiker!
F-M-J
2014-10-01
Opretentiös pärla.
ClintanTheKing
2014-04-08
Skumma bilar, stukade karaktärer, underbara stadsmiljöer, lysande soundtrack och Harry Dean Stanton i huvudrollen. Det kan knappt bli bättre alltså! Estevez är också riktigt skön som han var i många roller på 80-talet. Dean Stanton lyfter denna så jäkla bra alltså med sin egna stil! Repo Man blev inte kultförklarad utan anledning. En film som garanterat ger dig ett gäng goa' skrattattacker.
2014-04-04
Minst sagt udda mix av genres då det finns både sci-fi, komedi och action i något som säkert ska vara lite futuristiskt och konspiratoriskt. Och 80-talet hjälper naturligtvis till att få till den rätta atmosfären och stämningen med all scenografi och det tillbakalutade soundtracket. Vad den egentligen handlar kan ju diskuteras, men jag gillade den absolut även om viss klippning och vissa scener verkligen fick mig att undra. Hade jag inte vetat skulle jag nästan tro att John Carpenter varit med på ett hörn här, refererar då till They Live, Big trouble in little china.