3.1

Resan till jordens medelpunkt

Professor Oliver Lindenbrook leder en expedition vars mål är att nå jordens medelpunkt. Efter Jules Vernes bok Le Voyage au centre de la Terre från 1864.

Originaltitel Journey to the Center of the Earth
Alternativ titel Trip to the Center of the Earth
Regissör Henry Levin
Manus Charles Brackett, Walter Reisch
Genre Äventyr, Science Fiction, 50-tal
Skådespelare Diane Baker, James Mason, Pat Boone, Thayer David, Alan Napier, Arlene Dahl, Peter Ronson, Robert Adler

mahasarakam
2018-05-16
Småtrevlig gammal äventyrsfilm byggd på Jules Vernes klassiker, men man måste nog ha lite av barnasinnet kvar för att helt uppskatta den. Och första halvan kunde med fördel ha kortats.
gjoob
2016-08-15
Charmigt och mysigt på sådär gammaldags vis.
nilsy00
2015-04-28
Står sig imponerande bra mycket underhållande utan tvekan den bästa versionen av jules verne boken. +Har glimten i ögat +snyggt foto och ljud special effecterna är så fruktansvärt dåliga med dagens mått att man ler snarare än stör sig och är inte ett irritations moment snarare nostalogi.
Krelian
2015-03-23
Den bästa filmatisering av boken jag stött på hittils. Effekterna är av det äldsta slaget, men lyckas göra sitt jobb. Musiken gjort av Bernard Herrmann, är mycket stämningsfull och bra. Märks att den är gammal, men det förtar inte mycket av sevärdheten i mina ögon. En stark trea.
2014-12-06
Lite putslustigt och småsegt, i alla fall den första timman. Men när resan väl drar igång blir det smått magiskt med tidstypisk scenografi och effekter filmat i stiligt scope. Ett rejält klassiskt äventyr som kanske inte stått emot tidens tand så som man önskat, men är ändå en fröjd att se.
Sznax
2013-12-20
Det finns historier som inte åldrats väl, och det här är väl det bästa exemplet. Hyfsade skådisar och snygg dekor lyckas inte bära upp solklara bakgrunder, svag regi och fantasilöst manus. Betyg 4.2
emmycaution
2013-12-09
Topp 3: 1. Ankan, ödlorna och fåren 2. Scenografin 3. James Masons kvinnoförakt
Novead
2012-11-20
Världshistoriens sämsta upptäcktsresande? Men underhållande var det, och väldigt snyggt gjort!
AlbinWesley
2012-03-07
Uppfyllde varenda förhoppning jag hade. Precis som jag hade önskat den att vara. Ödlorna är fina, och scenografin under jorden är över huvud taget ganska magisk. Rolig var den också.
Kriffot
2011-09-08
Jag säger bara professor Göteborg! Fin familjefilm med hemsk kvinnohatande huvudperson. Fantastiska spontana sång o dansnummer, fina färgranna kulisser och tramsig låtsasvetenskap! Trevligt!