3.8

Resan till Melonia

Per Åhlins tecknade variant av Shakespeares Stormen utspelar sig på paradisön Melonia som hotas av onda kapitalister som vill bygga en industri.

Originaltitel Resan till Melonia
Regissör Per Åhlin
Manus Per Åhlin, Karl Rasmusson
Genre Animerad, Familjefilm, Äventyr, Fantasy, 80-tal
Skådespelare Hans Alfredson (röst), Allan Edwall (röst), Ernst Günther (röst), Olle Sarri (röst), Jan Blomberg (röst), Robyn Carlsson (röst), Tomas von Brömssen (röst), Eva Rydberg (röst), Jan-Olof Strandberg (röst), Nils Eklund (röst), Ingvar Kjellson (röst)

Skapad 2007-06-29 av Cineasten
En mycket charmig och välberättad historia som bygger löst på Shakespeares Stormen. Den börjar precis som förebilden med en storm. Kapten Julgransfot (som självklart har träben) försöker sty...   Läs mer »

Xtro
2018-10-15
Har försökt titta färdigt på den här två gånger. Borde ju gå kan man tycka eftersom jag älskar Dunderklumpen. Men jag tror jag har gett upp.
2018-04-03
Har ju en viss charm och jag älskar sån här enkel socialistpropaganda mot dom onda, miljöförstörande kapitalisterna men det är mest tråkigt och så.
2017-12-09
Gillar inte alls den här filmen,,,,
wasteoftime
2017-10-22
Ja, det var inte så längesedan jag såg den här sist, och inte heller den här gången imponerar den på mig. Trots bioduk och bra atmosfär. Det är ingen tvekan om att Per Åhlins animeringar är fantastiska. Däremot tycker jag inte att de håller I 104min. Det är spretigt. Osammanhängande. Lösryckt och blir ganska snabbt tråkigt. Referenserna till "Stormen" är i sina bästa stunder svaga, och det hela känns mest underligt. Jag kommer nog aldrig att förstå storheten i Per Åhlins verk. För mig blir det mest värk. Med detta sagt är det ju inte katastrofalt dåligt heller. Eller knappt ens dåligt. Men den dippar lite för mycket, och i flera "akter" är det dåligt, även om det inte rakt igenom är uselt. 0,8 på SH-skalan.
2017-10-22
Jaganatha
2017-04-19
Det som är så ballt med denna film är att den bygger på Shakespeares pjäs Stormen från ca 1610, samtidigt som den ju är väldigt modern med sitt ekologiska budskap. Den tydligt antikapitalistiska tonen tilltalar nog inte alla. Men inom svensk animerad film har inte mycket bättre och ambitiösare gjorts. Varför har ingen svensk följt i Per Åhlins spår?
RadioSaga
2016-11-24
För mig, finns det fortfarande inget bättre än att få sitta och se denna åter - sådan vackert gjord film och den är ett måste för alla att se minst en gång i livet!
frommen
2016-06-03
Segt språk och endimensionelt politiskt. Karl-bertil Johnssons är flera resor roligare. dessutom så är de få som lyckas med Shakespears-dialoger, det blir lätt styltigt och lite menlöst (som det blev här)
Biberkolben
2016-04-17
Efter en omtitt höjer jag till en fyra. Faktiskt helt jävla svinbra.
Astrojacob
2015-09-17
Går inte att jämföra med Dunderklumpen eller Karl-Bertil Jonsson. Kanske fascinerande men för mig helt utan tidigare humor. Underligt oengagerande.