3.5

Revanche

Alex jobbar som chaufför på en bordell i Wien och har ett hemligt förhållande med en av flickorna som arbetar där. Tillsammans planerar de att starta ett nytt liv. Alex ska råna en bank, i en by som han känner till, för att skaffa pengar. Tamara insisterar på att få vara med i bilen under rånet. Detta beslut får ett fatalt resultat när polisen Robert av en tillfällighet råkar stanna till vid bilen för att prata med henne.

Originaltitel Revanche
Regissör Götz Spielmann
Manus Götz Spielmann
Genre Drama, Kriminalare, Romantik, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Johannes Krisch, Irina Potapenko, Andreas Lust, Ursula Strauss, Hanno Pöschl, Johannes Thanheiser, Magdalena Kropiunig, Toni Slama

Rehn108
2015-11-13
Österrikiskt diskbänksdrama som trots sitt låga tempo hela tiden förblir intressant, tack vare sin premiss och en väldigt vacker cinematografi. Jag gillar de inledande osminkade övergångarna mellan till synes oberoende scener och hur det hela flätas samman. Rekommenderas helt klart.
Martain
2013-06-28
En film om att hugga ved
Noethe
2013-05-29
Inget man inte sett förr.
oapelmo
2013-04-01
Osminkad, vacker, trovärdig. Neutralt berättad, lämnar betraktaren till att dra slutsatserna.
JimCarrey
2013-02-14
Spännande och så men kanske inte så mycket mer. Kaurismäki känns som en ganska bra jämförelse eftersom filmen berättar en i grunden ganska seg berättelse på ett spännande sätt
joakimfischer
2010-07-06
känns bra men såhär dagen efter finns inga direkt intryck kvar.
Rune2000
2009-10-10
En film som regimässigt påminner starkt om Robert Bressons "L'argent" men även har fragment av Aki Kaurismäki-verk. Själva historien är märklig men passar utmärkt för filmformatet. "Revanche" är värdig sin Oscarsnominering!
emilstjernholm
2009-07-12
Genom begränsade uttrycksformer lyckas Spielmann förmedla ett helt pärlband av känslor. Det är imponerande. Filmens lågmälda scenografi går hand i hand med huvudpersonernas inre moraliska strider. Götz Spielmann, ännu en samtida europeisk regissör vars namn man bör lägga på minnet.
Nemralis
2009-06-16
Håller helt med tinytears. Vackrast på länge.
Taliah
2009-02-21
Blev lite väl seg i mittenpartiet, men bra.