3.2

Revansch

Efter ett bankrån i Mexiko tar Dad Longworth chansen att själv sticka med alla pengar genom att lämna sin partner Rio i sticket. Några år senare, efter avtjänat fängelsestraff är Rio ute efter hämnd, och han hittar Dad Longworth som sheriff i en liten by…

Originaltitel One-Eyed Jacks
Alternativ titel Hämnden
Regissör Marlon Brando
Manus Guy Trosper, Calder Willingham
Genre Western, 60-tal
Skådespelare Marlon Brando, Karl Malden, Slim Pickens, Katy Jurado, Pina Pellicer, Ben Johnson, Elisha Cook Jr, Hank Worden, Timothy Carey, Larry Duran, Sam Gilman, Miriam Colon, Rodolfo Acosta, Tom Webb, Ray Teal, John Dierkes, Philip Ahn

Pari
2023-02-01
Bra men lite annorlunda, stark 3 om du är svag för Marlon!
Rift
2022-05-20
Den segaste och tunnaste western jag någonsin sett. Pretentiöst nog en timme för lång för sitt eget bästa.
Albion
2020-11-18
En ganska snygg film måste jag tillstå. Läckra miljöer där havet nästan hamnar i rollistan, ett ganska ovanligt inslag för en västern. Jag gillar Karl Malden väldigt mycket i denna film. Marlon Brando är verkligen svår att värdera. Det blir alldeles för ofta rena show-offs med för långa kamerafrysningar där han poserar i bild vilket blir tröttsamt i längden. Som helhet sticker den här ändå ut lite ur mängden utan att nå topparna. Betyget blir en stark 3;a, dvs 3+
Tonti
2020-11-02
Har aldrig riktigt fastnad för Brando som skådis, och tycker även han känns en smula tveksam här. Men Karl Malden är riktigt bra, och spelar en bra mycket mer intressant karaktär! Blir lite för mycket melodram, men det är stundtals galet snyggt färgfoto.
haajen
2019-02-26
Mycket snygg film men storyn är tunn och på tok för utdragen, det hela blir väldigt segt.
MladyMilenka
2019-02-18
Från den tiden då kvinnor förväntades falla för smicker och lögner.
jopjop
2019-02-18
Inte så dum.
2019-02-06
Lång men mysig.
Raimo_1985
2018-03-27
Ganska bra men en del långtråkiga passager. Marlon Brando är, som alla gånger jag sett honom hittills, fängslande bra. Tyvärr såg jag filmen i väldigt dålig kvalité, måste ha varit vhs direkt till dvd eller något. Inget ont om vhs men det känns sällan kul direktöverfört till dvd. Så Brando har regisserat den här också? Härligt.
erosagape
2016-11-26
Riktigt bra med några oväntade och några väntade svängar och vilken inramning, tänker jag och tittar ut över havet.