2.9

Revenge

Jen följer med sin omåttligt rika pojkvän Richard för en helg i jaktvillan mitt ute i öknen. När hans två jaktkompisar dyker upp förvandlas den spatiösa villan till en klaustrofobisk man cave där Jen liksom fyrhjulingarna och jaktgevären bara verkar vara där som ett föremål för grabbarnas sunkiga fantasier.

Originaltitel Revenge
Regissör Coralie Fargeat
Manus Coralie Fargeat
Genre Action, Thriller, Skräck, 2010-tal
Skådespelare Matilda Anna Ingrid Lutz, Kevin Janssens, Vincent Colombe, Guillaume Bouchède, Jean-Louis Tribes

pebacklu
2019-06-26
Makalöst ologiskt strunt. Extremt långdragen. Tunn idé som kunde ha gjorts bättre på otaliga sätt. Känns som en dålig B-rulle. Undvik till varje pris.
StureStenhög
2019-05-27
På många sätt en standardiserad hämndrulle, men när det är berättat med så här säker hand, så kan man ändå ha överseende med det. Det är snyggt filmat, och här finns en del kreativa och roliga idéer. Den civiliserat hotfulla stämningen innan övergreppet känns dessutom väldigt realistisk. Jag kan dock tycka att regissören lite för gärna sätter sig själv i centrum med ansträngd symbolik och liknande tilltag
jlam
2019-04-17
Bara trovärdigheten i när huvudpersonen faller nerför stupet och vaknar efter en stund. Känns ungefär som att en peppad amatör fått chansen att göra en typisk våldsfilm i öknen med 70-talsinspiration. Utan vidare sting! Litermängd fejkblod gör inte alla filmer bättre (fast falken på magen är förstås cool)
2019-04-14
blodigt och rejält snyggt där det leks med färgfilter, vinklar och ljussättning i ensliga ökenmiljöer. Ologiskt emellanåt när det mest blir rambo av det hela, men helt klart en godkänd action/hämndthriller.
TheHorrorfan
2018-12-16
Helt okej. En aning ologisk, men helt okej. Bra gjord är den i alla fall. Svag 3:a.
Powha
2018-12-03
Alla blöder oändligt mycket utan att dö. Kvinnlig regissör.
Engravadlax
2018-11-21
Rätt snyggt! Lite schablonartade karaktärer och forcerade handlingsutvecklingar däremot, och en del grejer, som hur hon tog sig ur trädet... är bra långsökta.
Steelbear
2018-09-18
Ointelligen bimbo får sin hämnd till slut trots att hon är idiot.
bnw
2018-08-23
Den här är riktigt härlig rakt igenom. Vet inte om jag tycker den är så mycket r/r dock, det är egentligen bara rakt självförsvar.
philipmarlowe
2018-08-11
Flamsrulle. Korkad, orealistisk och stereotypisk. Huvudpersonen gestaltas (fotas) på ett flagrant sexobjektifierande sätt.