2.2

Revolution

1776 kommer Tom Dubb och hans son till New York mitt i revolutionsyran och upproret mot den engelska kolonialmakten. De tar värvning i upprorsarmén och kastas därmed in i det åtta år långa kriget.

Originaltitel Revolution
Regissör Hugh Hudson
Manus Robert Dillon
Genre Äventyr, Western, Krig, 80-tal
Skådespelare Al Pacino, Donald Sutherland, Joan Plowright, Nastassja Kinski, Dave King, Steven Berkoff, John Wells (I), Annie Lennox, Dexter Fletcher, Richard O'Brien (I)

Visse93
2020-08-10
Intressant med lite historia om Amerikanska revolutionen men filmen var i sig inget mästerverk.
kanemura
2020-03-06
Visst finns det en del halvdana grejer i filmen och en del måhända oavsiktligt komiska detaljer (Sutherlands engelska accent och Al Pacinos hoxleyfrisy under sista halvan till exempel) men överlag en rätt underhållande och framför allt väldigt snyggt gjord film!
2019-10-13
Förväntade mig en rejäl kalkon då man alltid fått till sig att Revolution är en skitfilm. Döm om min förvåning när jag tyckte den var helt okej. Pacino känns kanske aningens felcastad, men han gör iaf inte bort sig - och det gör ingen annan heller. Snygg och påkostad var den oxå. Svaret kan ligga i att dessa småepiska historieskildringar knappast var hett 1985. Då skulle det vara action, skräck eller komedier.
Bomkia
2018-02-03
Såg den nya directors cut som släpptes. Jag ställer mig lite frågande till alla Razzie awards och annat den fick. Pacino sköter sig bra och kostymer och scenografin är riktigt välgjorda. 3+
Jamesa
2017-07-09
Ganska bra faktiskt.
ernils_l
2016-03-20
Väldigt svårt att förstå kritiken mot den här filmen. Pacino är briljant, berättelsen är ordentligt nyanserad, fotot är snyggt, tempot behagligt... Det mest fantastiska är att det är en film om amerikanska revolutionen som inte triggar kräkreflexerna med överpatriotisk smörja - allt är nedtonat och relativt trovärdigt. Visst är kärlekshistorierna lite krystade, men de står ändå inte i centrum för handlingen. Inte den starkaste 4:a jag gett, men likväl en 4:a.
Kulturgam
2015-04-08
Frihetstiden med hockeyfrillor och demoniserade britter. Kostymerna och rekvisitan väger upp ostigheten
Raimo_1985
2015-03-20
Jag tyckte ju inte den var så dålig alltså, rätt bra. Men jag undrar om det inte romantiseras lite med all vänskap mellan människor från olika grupper? Men vad vet jag, jag var inte med i staternas barndom.
Gigi1943
2015-01-29
Såg bara sista halvan men det lockade inte mig att se den från början.
ClintanTheKing
2013-12-14
Nej, nej och åter nej! Det här var rakt igenom en riktigt usel film...