3.5

Revolvern

Mifune spelar detektiven Murakami vars pistol blivit stulen. För att rädda ansiktet ger han sig ut på jakt efter en mördare och sitt vapen.

Originaltitel Nora inu
Alternativ titel Strykarhunden, Stray Dog
Regissör Akira Kurosawa
Manus Ryûzô Kikushima, Akira Kurosawa
Genre Kriminalare, Drama, Thriller, 40-tal
Skådespelare Toshirô Mifune, Takashi Shimura, Keiko Awaji, Eiko Miyoshi, Isao Kimura, Minoru Chiaki, Eijirô Tôno, Noriko Sengoku, Yûnosuke Itô, Reikichi Kawamura, Yasushi Nagata, Katsuhei Matsumoto, Noriko Honma, Chôko Iida, Ichirô Sugai

Skapad 2019-11-09 av Juanito
Filmen handlar om den unge kriminalassistenten Murakami som på en trång buss råkar ut för en ficktjuv och blir av med sin pistol. Han skäms oerhört p g a detta och försöker göra allt för att...   Läs mer »

Zebulonm
2018-11-14
Okey men skandalen är bättre.
hestret
2014-11-22
Har många fina element (en underbar Shimura och en intensiv Mifune i en dödlig duo framförallt), men långsamheten i filmen tar ner det. Det känns som att filmen drar ut på vissa poänger lite för mycket bara och inte flyttar fram pjäserna. Första två tredjedelarna är ganska seg set-up med halvbakade karaktärer tyvärr. Kul att se en japansk noir, men har sett bättre från samtliga inblandade. Kändes bara lite för säker och konventionell rent narrativt. Rent tekniskt är det väldigt välgjort, särskilt utomhusscenerna med allt folk och fina miljöer. 58/100
Engravadlax
2013-07-30
Hyfsat för sin tid.
Valarn
2012-05-25
Precis som pickpocket: minimalistisk. Mycket bättre skådespeleri dock, snyggt foto och framför allt spännande(!) 4/6

2012-01-18
faktiskt tunn för kurosawa rulle men den lyckas ändå hålla intresset uppe i 2 timmar. snyggt foto
Bankoofer
2011-12-31
Funkar faktiskt "fortfarande" iaf för mig. Underhållande men räcker inte riktigt hela vägen, har ojämt tempo i liksom fel ordning, varken ett tydligt crescendo eller dminuendo. schyst garderob :). svag fyra.
ses11
2011-09-10
En mix av film noir och mänskligt drama med Shimura och Mifune, plus svinsnyggt foto. För mig är det här en solklar 4, gillade hela filmens stämning.
NtoNW
2010-12-25
Blev även jag smått besviken. Alldeles för lång film, men Takashi Shimura är bra som vanligt. Tycker Toshira Mifune spelar över en del och hans övertygelse känns ganska overklig.
3DDaniel
2010-12-03
seg i mitten, men tog sig ändå lite mot slutet. Toshiro Mifune spelar en karaktär, som känns som raka motsatsen till vad han brukar spela.
Piccolo
2010-11-27
Hade mått bra av att kortas ca 40 minuter. Har inget emot långsamma filmer, men här fungerade tempot helt enkelt inte alls...