3.2

Richard Jewell

Världen lärde känna Richard Jewell som säkerhetsvakten som hittade en bomb i en park vid Atlanta-incidenten 1996. Hans larm räddade oräkneliga människors liv och Richard Jewell utsågs till hjälte. Men kort därefter blir denna wannabe-polis istället FBI:s huvudmisstänkte för bombningen. Han hängs ut i pressen och i allmänhetens ögon är han gärningsmannen. Richard Jewells liv slås i spillror.

Originaltitel Richard Jewell
Regissör Clint Eastwood
Manus Billy Ray
Genre Drama, Kriminalare, Biografi
Skådespelare Paul Walter Hauser, Sam Rockwell, Olivia Wilde, Jon Hamm, Kathy Bates, Nina Arianda, Ian Gomez, Billy Slaughter, Wayne Duvall, Dylan Kussman, Mike Pniewski, David Shae, Niko Nicotera

PeterTheW
2021-02-21
Välspelad och stabil men saknar det lilla extra.
Visse93
2021-01-30
Den är välgjord och spännande vilket förstås Clint Eastwood filmer brukar vara. Fast den är inte bland de bästa han har gjort men den är värd en trea.
mammene
2021-01-29
Ett mycket bra drama av en verklig händelse och man blir ju mörkrädd om det är så här FBI beter sig och media ska vi inte tala om. Både Paul Walter Hauser och Sam Rockwell gör här väldigt bra ifrån sig, Paul känns väldigt äkta och man känner verkligen med honom och hans mor när de blir berövade på all sin trovärdighet. Clintan har en tendens att måla med känslor, här passade det väldigt bra, han är ömsint med de karaktärer som förtjänar det.
Engravadlax
2021-01-16
Vid nästan 90 års ålder känns Clint Eastwoods filmskapande lite tunghänt och inte så cutting edge, men det är rätt ok ändå. En läglig film om rovlystet mediedrev? Lite old hat. Ska bli spännande att se tillbakablickande mediakriminaldrama om ytterligare 25 år.
Spook
2021-01-01
Ännu en gång får man se det amerikanska rättsväsendets enkelspårighet.
2020-09-22
En väldigt intressant historia, tyvärr inlindad i överdrivet mallstöpta och flortunna karaktärer, vilket tar udden ur realismen. (7/15)
2020-08-28
Habilt men inte tillräckligt nära sanningen för att funka, och hur den väljer att skildra den kvinnliga journalisten på det här påhittade sättet är rätt osmakligt.
Hakvin
2020-08-26
Väldigt intresseväckande inledningsvis. Clint Eastwood är bra på den biten. Filmen blir sås under andra halvan och saknar en slutkläm.
Bear
2020-07-27
Väldigt positivt överraskad, fin!
HerrNenne
2020-04-26
Riktigt kompetent och bra och finns liksom inte mer att säga.