2.4

Ricochet

Några människor är födda till att hata. En sådan är Earl Talbot Blake och finns det en man han hatar mer än någon annan så är det polisen som satte honom bakom galler för sju år sedan. Precis hur mycket Blake hatar honom kommer han mycket snart att bli varse.

Originaltitel Ricochet
Regissör Russell Mulcahy
Manus Menno Meyjes, Steven E de Souza, Fred Dekker
Genre Kriminalare, Drama, Action, Thriller, 90-tal
Skådespelare Denzel Washington, John Lithgow, Ice-T, Kevin Pollak, Lindsay Wagner, Mary Ellen Trainor, Josh Evans

Skapad 2019-12-10 av horrorfan
Polisen Nick Styles (Denzel Washington) blir hyllad som en stor hjälte. När han tar fast massmördaren Earl Talbot Blake (John Lithgow). I fängelset planerar Talbot en grym händ mot Styles. Med h...   Läs mer »

Zok
2019-02-21
Tyvärr håller filmen inte lika bra i dag. Har för mig att jag gillade den när jag var yngre. Godkänd underhållning för stunden men inte mer än så. Den har typsiska delar/känsla för en 90-tals action/thriller, men det finns så många andra filmer från detta årtionde som fungerar så mycket bättre även idag.
Andreas_
2018-11-27
En kluven recension får det bli, det är en klassisk tidig 90 tals action/trhiller som alltid har en härlig charm och jag gillade verkligen filmen när den kom ut för 27 år sedan men nu när man ser om den idag, som vuxen och med ett helt annat begrepp om vad som är kvalitet och inte när det kommer till film så är den riktigt urusel, hade gärna sett en mer välgjord remake idag faktiskt, det som dock är bra eller rättare sagt enda som är bra i denna film är skådisarna, Denzel Washington som alltid suverän, ser man även i början av sin karriär att han var och inte alls konstigt att han blivit så stor i Hollywood som han är idag men John Lithgow som pyskopatisk skurk själ hela filmen och kör över allt och han har gjort många pyskopatiska skurkroller i sin karriär och alltid lika bra men för övrigt så är inte detta mycket att hänga i granen, manuset är ju bedrövligt även om storyn har en schysst idé, men tyvärr räcker det inte till ens en stark 1:a utan detta är pinsamt dåligt på så många plan att det måste idag bli en mycket svag 1:a istället, ångrar bittert att jag förstörde mitt fina minne som jag hade av denna film genom att se om den idag, den har verkligen inte åldrats med värdighet.
GrandMaster_E
2018-03-01
Fullständigt skogstokig rulle som är "all over the place". Underhållande dock och bara det att Lithgow har en svärdfight i en fängelse bamba är väl värt en titt.
pungsnigel
2017-12-27
Herregud, hade han agerat annorlunda en enda gång så hade ju planen misslyckats totalt. Nä de här går inte.
dafreakish
2017-11-26
Klassisk 80-90-talsaction med superglidig hjälte och extremt ond bad guy. Lithgow överspelar friskt medan Washington spelar med stor övertygelse. I övrigt är det här formulär 1A när det kommer till hämndfilmer. Svag underhållning för stunden.
2017-10-10
Bra
Raimo_1985
2017-09-15
Starkt godkänt för allt tok :) Men för löjlig på fel sätt för en trea. :)
2014-11-20
För att vara en "släng-in-så-mycket-vi-kan-så-får-vi-en bra-film"-produktion, är "Ricochet" ändå underhållning på hög nivå och med ett högt tempo som aldrig tycks avstanna. John Lithgow i sin mest elaka och samtidigt underbart smaskiga roll någonsin är filmens triumfkort och lyfter denna film över godkäntstrecket och t.o.m. lite till.
jeremy_jones
2013-11-30
John Lithgow-show. synd att han är på en helt annan planet (en awesome) än precis alla andra inblandade. (2/6)
atari_soldier
2013-10-31
grym och rolig over the top action! onelinermecka!