2.5

Riddick

Riddick är bedragen och övergiven på en öde planet bland fientliga rovdjur. I ett försök att ta sig ifrån planeten aktiverar han en nödsignal som attraherar två skepp med prisjägare redo att lösa in det höga priset på Riddicks huvud.

Originaltitel Riddick
Regissör David Twohy
Manus David Twohy
Genre Action, Thriller, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Vin Diesel, Matt Nable, Jordi Mollà, Katee Sackhoff, Dave Bautista, Bokeem Woodbine, Raoul Trujillo, Conrad Pla, Danny Blanco Hall, Noah Danby, Neil Napier, Nolan Gerard Funk, Karl Urban, Andreas Apergis, Keri Hilson

karlmats
2021-12-19
Riddick är tillbaka, lite äldre och lite klumpigare men nog märker man David Twohys kärlek till Diesels fysik. Det är väldigt macho och då jag inte är lika såld på Diesel själv blir det aldrig särskilt bra. Det är ju alltid kul att se Sackhoff men hon spelar väl egentligen bara en sämre version av Starbuck från BSG här och likt alla andra karaktärer så är hon ganska tvådimensionell. Frågan är om jag har vuxit upp eller om det här bara är sämre än de tidigare filmerna. Min 4a på Chronicles of Riddick känns tveksam efter att ha sett Diesel här, men den var ju också något helt annat än denna Pitch Black-kopia så vem vet. Det här blir iaf en 2a.
Bomkia
2018-09-04
Tror det är dags att begrava Riddick-karaktären. 2-
Rele
2018-08-31
En Riddick film med en del spänning. Innehållet var tunt. Vin Diesel var duktig. Jag ger en tvåa.
Supernaut
2018-03-23
Snäppet svagare än Chronicles of Riddick men helt okej.
Robkiller
2017-09-05
Riddick slåss för sin överlevnad på en okänd planet... handlingen är väldigt begränsad, effekterna rätt så usla och blir mest bara action. Men underhåller gör den i alla fall. Mer likt första filmen än andra.
Raimo_1985
2016-12-28
Fångade inte mig på något sätt, det var för lite Vin Diesel, vars uppenbarelse och rollinsats är den största behållningen med filmen. Jag tappade intresset efter en halvtimme. Ganska ful film i övrigt. Undrar om jag inte ska ge mig på Pitch Black ändå. Jag har ju inte sett någon av de andra filmerna i denna svit.
lucius
2016-07-11
En testosteron-stinn Aliens-klon hängandes i mycket tunna manus-trådar och mestadela platta karaktärer. Inte direkt tydligt varför han befann sig på planeten och vart han egentligen skulle. Mycket sämre än pitch black men också mycket bättre än chroncles of R
2016-02-26
Tänk er Star Wars. Stryp budgeten rejält. Bryt med Disney. Ta bort allt annat trams. Minimalisera det lilla som är kvar. Proppa skiten full av testosteron. Lobotomera. Fyll på med ännu mera testosteron. Klart! Stor popcornfest. (9+/15)
Portugallien
2016-01-21
Periklez
2015-11-08
Stark tvåa. Inledningen en mix av Conan och Dune. Bara bra! Sedan lite kavalleriet kommer stämning och dussonaction. Mindre bra.