3.4

Rättfärdighetens ryttare

Militären Markus har förlorat sin fru i en tågolycka. Allt verkar vara en slump tills statistikerna Otto, Emmenthaler och Lennart dyker upp. De presenterar algoritmer som påvisar att olyckan kanske inte var en slump utan ett planerat attentat.

Originaltitel Retfærdighedens ryttere
Alternativ titel Riders of Justice
Regissör Anders Thomas Jensen
Manus Anders Thomas Jensen
Genre Komedi, Action, Kriminalare, 2020-talet
Skådespelare Mads Mikkelsen, Andrea Heick Gadeberg, Nikolaj Lie Kaas, Gustav Lindh, Roland Møller, Nicolas Bro, Jacob Lohmann, Lars Brygmann, Albert Rudbeck Lindhardt, Morten Suurballe, Rikke Louise Andersson, Gustav Dyekjær Giese, Jesper Ole Feit Andersen, Henrik Noël Olesen, Natali Vallespir

StureStenhög
2021-12-03
En trevlig och och rolig film trots att det rör sig kring mörka ämnen. Som så ofta med dansk film så slås jag av och uppskattar den totala frånvaron av ängslighet, och det är ett minst sagt färgstarkt och udda gäng de har fått ihop. Spelade av sevärda skådespelare förstås. Jag gillar också hur de behandlar temat kring sannolikhet. Men jag kan även tycka att de drar på lite för mycket med knashumorn, allt fungerar knappast och det blir lite för krystat på sina ställen
mammene
2021-12-02
Högt i tak, det drivs med det mesta samtidigt som det finns ett djup och mening. Intressant är det här med händelsekedjor och tillfälligheter, sannolikheter, vad det kan leda till. Det är en konst att få till den här känslan man lyckats med här, många scener är rätt våldsamma, men de tas inte riktigt på allvar och det är mycket de olika karaktärernas framställning som gör att det blir mer komiskt. De är så underbart framställda de här tre mycket "speciella" karaktärerna som spelas av Nikolaj Lie Kaas, Nicolas Bro och Lars Brygmann, så precis på gränsen till att inte förlöjliga dem, sen har vi Mads Mikkelsen, vilken skådespelare. Överhuvudtaget, varför är danska skådespelare så överlägsna, så naturliga. Jag är så imponerad av skådespelet här och den värme som historien lyckas skapa, trots det ibland brutala. Känner man så här så får det nog lov att bli en fyra.
2021-09-20
Anders Thomas Jensen har en förmåga att skriva absurditeter som känns helt trovärdiga som nog är ohotad. Väldigt rolig och underhållande film med massor med fyndigheter och detaljer. Det sägs mycket om sorg, känslan av att vilja ha kontroll, macho-manlighetens oförmåga att hantera känslor osv. En bra bit ifrån ATJs bästa men en inte så stark men ganska klar fyra är det ändå.
2021-08-02
Hade kanske lite för höga förväntningar, men det blev i alla fall en hel del skratt. Fast jämfört med Kina och Gamla män, så saknar den en del smartness och substans. Underhållningsvärdet är i alla fall tillräckligt högt. Ganska stark trea. (9-/15)
atroxa
2021-04-23
Mycket roligare än jag trodde och några riktigt bra actionscener.
Man5on
2021-03-23
Allt som allt inte i klass med det han skrev för 20 år sedan (I Kina Käkar Dom Hundar & Gamla Män i Nya Bilar) som är bland det roligaste som finns typ. Här blir det snarare en stark blandning mellan tragik och komik som är så svårt att få till. Mads så klart helt lysande dock!