3.9

Rififi

Fyra män planerar den perfekta kassaskåpskuppen. Men den mänskliga faktorn smyger sig snart in i bilden och problemen börjar torna upp sig.

Originaltitel Du rififi chez les hommes
Regissör Jules Dassin
Manus Jules Dassin, René Wheeler, Auguste Le Breton
Genre Kriminalare, Film-Noir, Drama, Thriller, 50-tal
Skådespelare Jean Servais, Carl Möhner, Robert Manuel, Jules Dassin, Marie Sabouret, Janine Darcey, Marcel Lupovici, Robert Hossein, Magali Noël, Claude Sylvain, Dominique Maurin

RustyFilm
2019-12-02
Den här Jules Dassin thrillern måste vart en kioskvältare när den kom 1955, för den står sig ju än idag. Här finns det mesta: Den mest omtalade kassaskåpskuppen någonsin (den har fått många efterföljare både på filmduken och i verkligheten), biljakter, gisslantagande, läckert dystra Parisvyer och en dramatisk slutscen (som iallafall jag gillar). Ovanpå all 50-tals dramatik så blir det ju nu efter den feministiska resningen även lite komiskt med det beteenden och jargong som dåtidens gangstergrabbar håller sig med.
Benizakura
2018-04-12
Själva kuppsekvensen är brilliant men filmen i övrigt faller mig inte helt i smaken tyvärr.
Snah
2017-09-19
En del snyggt foto med våghalsiga vinklar, långt ifrån den antagna femman och sensmoralen är glasklar: Brott lönar sig inte!
Solidus
2015-12-29
Hårdkokt fransk noir med rökande män och svettiga kupper. Filmens omtalade kuppscen är magnifik och resten av filmen är inte sämre, tvärtom. Spännande thriller av den riktigt gamla skolan som håller än.
martineden
2015-12-29
[rek. 5] Varje minut av denna film är mästerlig!! Den bästa kuppfilm jag sett men ett fantastiskt manus: ANDMOREAGAIN: jag skulle väldigt gärna vilja höra vilka "brister i manus" och "nödlösningar" "som man stör sig på", för JAG hittade inga sådana utan tyckte verkligen storyn var fantastiskt utarbetad och solid. Fint persongalleri och underbar regi med fantastisk stämning. Visst att "kuppscenen" är imponerande men den är ju en fantastisk del i en jävligt imponerande helhet. Ett otvivelaktigt mästerverk!!! 5.
DOKAN
2015-12-09
Den ultimata kuppfilmen! Fortfarande oöverträffad i sitt slag med en överdådig Jean Servais i huvudrollen.
Jämte
2015-09-15
60 år gammal och den är fortfarande spännande och fängslande att titta på. Riktigt bra och välgjord. Utan att säga saker och ting rakt ut så får vi veta det som händer och har hänt tidigare i filmen. Väldigt bra berättat där den behandlar publiken på ett vuxet sätt. Det uppskattas!
hestret
2014-11-22
Topp! Vilken spänning, vilken kupp. Älskade verkligen det tysta mittenpartiet på 30 minuter och kunde således utan problem köpa en hel del av filmens svagare delar. Jag tycker generellt sett att karaktärerna kanske är lite tunna, dialogen inte alltid är helt övertygande, skådisarna inte alltid fixar det superhårdkokta och set-upen till hela kuppen känns lite halvt klumpig, men ändå lite skön. Slutet är däremot något som verkligen går hem hos mig - grekisk tragedi-meets-noir på bästa sätt, även om jag kan förstå att vissa tycker det känns lite konstruerat. När vi ändå snackar om sekvenser så får man också lyfta fram expositionsdansnumret. Vilken skön grej. Förutom denna basala förtjusningskänsla har filmen också ett otroligt bildspråk och regn- och noirdrypande fotografi. 84/100
andmoreagain
2014-09-07
Helvete. Trodde den här var en solklar fyra :/ Förutom huvudrollen så är det rentav ett trist persongalleri bland kuppmakarna samt att där finns vissa brister i manus...eller "nödlösningar" som man stör sig lite på...så långt ifrån ett mästerverk. Dock en klassiker man bör se.
A&FCrew
2014-08-27