3.2

Righting Wrongs

När ett vittne och hela dess familj mördas börjar åklagaren Hsia tappa sin tro på lagen, som tycks skydda skurkarna snarare än folket, och bestämmer sig för att ta lagen i egna händer.

Originaltitel Zhi fa xian feng
Alternativ titel Above the Law
Regissör Corey Yuen
Manus Szeto Chuek-hon, Barry Wong
Genre Action, 80-tal
Skådespelare Yuen Biao, Cynthia Rothrock, Roy Chiao, Fan Siu-wong, Melvin Wong, Corey Yuen, Wu Ma

2023-09-24
Våldsamt med fighter, stunts och bra tempo i riktig HK-anda. Logik och annat läggs åt sidan även om det finns en helt okej story. Kul att se Rothrock i en större roll där fightingen får stå i fokus. Lite fånig humor får man leva med dock, men det är lite av den varan här.
wyldmammoth
2009-05-20
Bra fighter men lite sisådär i övrigt
Cactus
2006-02-01
Corey Yuen är mest känd häromkring för att ha regisserat The Transporter, men har givetvis gjort en mängd filmer i Hong Kong med bland annat Jet Li och Jackie Chan. 1986 gjordes Righting Wrongs med Yuen Biao i huvudrollen, en lågbudgethistoria med massor av våldsam action. Biao är en advokat vars mentor blir skjuten av skurkar som ogillar lagens män. Han bestämmer sig för att polisen inte sköter sitt jobb och ger sig ut att jaga bov - en bov som i det här fallet visar sig vara en högt uppsatt polis-sergeant, vars ovetande konstaplar i sin tur jagar Biao. Givetvis är filmen full av logiska knepigheter, biljakter, slagsmål, skottlossning och scener där stuntmännen (och kvinnorna) garanterat slagit sig rejält illa. Man tyckte också att det skulle vara en jättebra idé att dubba den till engelska, klippa bort en del våld och lägga till ett lycklig(are) slut, så det gjorde man och döpte spektaklet till Above The Law. Jag föredrar nog originalversionen - låt oss säga såhär: Alla dör. Yuen Biao har gjort över 100 filmer, många av dom är ungefär såhär. Lågbudgetaction helt enkelt. Väldigt få av hans filmer har hittat till väst, och i många fall ska vi vara glada för det. Den kvinnliga polisen spelas av Cynthia Rothrock, en amerikansk kvinna som gjort en hel del liknande saker. Hon imponerade i actionscenerna så jag ska leta upp nåt mer att se med henne.
Babaganush
2005-11-19
Cynthia och Yuen är en underbar kombination. Storslagen figght mellan Cynthia och Karen Sheperd!! Åt helsike med amerikanska kvinnor som bara skall vara snygga i action film när det finns brudar som ser bra ut och kan sparka röv som galningar