4.2

Riket II

På Rikshospitalet i Köpenhamn händer det underliga saker. Det befolkas av säregna personer och dessutom verkar det som om sjukhuset självt lever ett eget liv...

Originaltitel Riget II
Alternativ titel The Kingdom II
Regissör Lars von Trier, Morten Arnfred
Manus Lars von Trier, Niels Vørsel
Genre Drama, Komedi, Skräck, Fantasy, Mysterium, Mini-serie, 90-tal
Skådespelare Udo Kier, Ernst-Hugo Järegård, Ghita Nørby, Kirsten Rolffes, Holger Juul Hansen, Jens Okking, Søren Pilmark, Peter Mygind, Birthe Neumann, Baard Owe, Birgitte Raaberg, Thomas Bo Larsen, Stellan Skarsgård, Laura Christensen

Skapad 2019-12-07 av Anonym
Riket-filmerna är mest på danska, men huvudpersonen Stig G. Helmer spelas av svenske Ernst-Hugo Järegård och därmed är det lite svenska i filmerna. Detta (båda Riket-filmerna) är det bästa s...   Läs mer »

2019-03-28
Utmärkt! Lars von Trier vet vad han gör! Synd att det inte blev en tredje runda också för jag vill ha mer!
92axha10
2017-02-24
Hehe, roligare och mindre mystisk än Riket men fortfarande oförglömligt. Synd det aldrig fick en 3:a.

2016-07-30
Inte lika bra som första Riket men fortfarande väldigt bra.
martineden
2016-07-29
[rek. 5] Helt i klass med första serien! Väldigt synd att det inte blev någon tredje!! En mycket härlig utveckling av intrigerna från första serien med många intressanta nya element. Skådespel och regi är mästerligt. RIKET är tveklöst en av de bästa serierna gjorda för tv någonsin!!! Mästerverk!!! 5.
Dele
2015-07-11
Allt det som gjorde Riket så bra finns kvar. Tyvärr så har man här dock skruvat upp komiken så pass, att det som i föregångaren var en effektfull och njutbar krydda, nu har blivit lite för uppenbara och tramsiga publikfrierier. Originaliteten tar skada. Synd. Stark betygstrea dock, då det fortfarande är högst sevärt.

2014-02-01
Skruvat och bra. 7/10.
Solidus
2014-01-05
Få regissörer kan pendla mellan skräck och komedi så bra som von Trier. När det är kul i ”Riket”, då är det kul och när det är otäckt, då är det riktigt obehagligt. Gällande skådespelet känns det levande, då samtliga skådespelare lyckas bli ett med sina karaktärer. Du glömmer snart bort att det är skådespelare, utan att det är riktiga läkare och patienter som rör sig inom Rikets murar. Alla gör ett toppenjobb framför kameran, men den som stjäl showen är givetvis Ernst-Hugo Järegård som den udda läkaren Stig Helmer. Även Udo Kier utmärker sig i sin bisarra roll. Manuset är skickligt författat av vonTrier och medarbetare och de lyckas regissera en miniserie som präglas av drama, humor och skräck. När ett avsnitt är slut vill jag direkt se nästa. Det var tänkt att det skulle bli en tredje säsong, men så blev inte fallet. Däremot tycker jag att säsong 2 har ett slut på serien, men mycket lämnas över till tittaren själv klura ut vad som händer efter den dramatiska finalen. Hade jag haft tre tummar hade jag delat ut tre, men nu får von Trier nöja sig med att få två stora tummar upp till andra säsongen av en fantastisk miniserie.
ThePatient
2013-09-08
Udo Kier är bara för äcklig, von Trier bara för knäpp, och Ernst-Hugo bara för bra!

2013-06-24
Nesten like bra som eneren, Men bare nesten.
Nena2000
2013-04-10
Inte så bra som ettan men håller likväl utmärkt.