3.3

Ringaren i Notre Dame

1939 års version av Victor Hugos klassiska berättelse om den utstötte ringaren Quasimodo och zigenerskan Esmeralda.

Originaltitel The Hunchback of Notre Dame
Regissör William Dieterle
Manus Sonya Levien, Bruno Frank
Genre Drama, 30-tal
Skådespelare Edmond O'Brien, Cedric Hardwicke, Charles Laughton, Maureen O'Hara, Walter Hampden, Thomas Mitchell, Alan Marshal

Solidus
2015-04-20
Jag brukar inte bli tilltalad av filmer av den mycket gamla skolan, men "Ringaren i Notre Dame" lyckas att fånga mitt intresse. Handling är medryckande och filmens scenografi håller förvånansvärt bra klass än idag. Den största elogen går till Charles Laughton insats som Quasimodo. Det är en svår roll, men han bär den med värdighet. En annan skådespelare som förtjänar beröm är han som spelar domaren med en iskall auktoritet. Mycket bra och påkostad filmatisering efter en klassisk roman!
KimEkberg
2012-07-23
jävligt snyggt hantverk och mejk. skulle vilja se mer spelyta för laughton som kommer igång först mot slutet. men det är mäktigt och ibland ganska gripande.
mylar
2012-04-25
Hoppig och oengagerande. Samtliga karaktärer beter sig som om de vore förståndshandikappade.
haajen
2010-12-28
Det här är en påkostad och välgjord filmatisering som trots uppenbara poänger känns på tok för träig och seg, jag blir helt enkelt lite rastlös när jag ser denna. En trea för hantverket och Laughton.
martineden
2010-09-19
Underbar nyinspelning av den klassiska stumfilmen, men även en nytolkning av Hugos roman. Handlingen, som i stumfilmen är lite spretig, känns mycket mer sammanfogad och enhetlig. Vissa scener är dock direkt hämtade från den tidigare filmen, MEN här vågar man gå sin egen väg och låter handlingen ta en riktning som varken romanen eller den tidgare filmen gör. Laughton i rollen som puckeryggen TANGERAR FAKTISKT LON CHANEYS PRESTATION från 1923. Laughton är fantastisk och med ljudfilmens förutsättningar göra hans dövhet mer prominent. Jag skulle inte säga att han är bättre än Chaney, men heller inte att han är sämre. Fantastisk. Skådespelare som spelar Frollo är även han fantastisk. Filmen är faktiskt helt i klass med den tidigare från 1923. Mycket, mycket bra!!
Paddyeahh
2010-02-23
Akta Clopin!
mazquara
2009-12-04
välgjord film som fortfarande håller
LillaBlåaMus
2009-04-17
Trodde hollywood var bättre förr, men inte då, mer planschigt kan det väl inte bli. Och herregud, kunde de inte ens hittat en esmeralda med mörkt hår! Att jag såg den efterkolorerade versionen gjorde inte saken bättre. Den enda som förtjänar beröm är Charles Laughton.
Kurganen
2008-09-17
Trots att det är en 70 år gammal film griper den an. Scenen där Quasimodo piskas och förgäves ber om vatten hör till en av filmhistoriens mest oroande scener i mitt tycke.
mammene
2008-04-20
Mycket bra skådespeleri. Det är skådespelarna som står för effekterna, med minik och kroppsspråk. Jag är imponerad. Sedan är det en sorglig historia om utanförskap. är man inte som massan kan man behandlas hur som hellst. Även de som är "annorlunda" har känslor, men här blir han utnyttjad och missförstådd. Charles Laughton spelar sin roll bra. Intressant att hamna i den tiden en stund.