2.9

Ringaren i Notre Dame

Högt ovanför Paris takåsar, instängd i ett av klocktornen till den mäktiga katedralen Notre Dame, bor den puckelryggige, varmhjärtade ringaren Quasimodo och hans tre vänner, stenfigurerna Hugo, Victor och Laverne. Längtansfullt står de och blickar ned på torget där årets fest för gycklare, narrar och vanligt folk pågår för fullt. Quasimodo vill så gärna vara med. Därför trotsar han till slut sin stränge förmyndare Frollos förbud att lämna klocktornet. Djärvt kastar han sig ut i det okända. Till festen och världen han så länge drömt om att ta del av. Väl där möter Quasimodo den vackra zigenerskan Esmeralda. Baserad på romanen "Notre-Dame de Paris" av Victor Hugo från 1831.

Originaltitel The Hunchback of Notre Dame
Regissör Gary Trousdale, Kirk Wise
Manus Tab Murphy
Genre Familjefilm, Animerad, Musikal, 90-tal
Skådespelare Tom Hulce (röst), Demi Moore (röst), Tony Jay (röst), Kevin Kline (röst), Paul Kandel (röst), Charles Kimbrough (röst), Jason Alexander (röst), Mary Wickes (röst), David Ogden Stiers (röst), Gary Trousdale (röst)

Skapad 2019-12-20 av Smuggelbiff
Klockringaren Quasimodo har bott hela sitt liv uppe i klocktornen på Notre Dame i Paris. De enda vännerna han har är stenfigurerna och den enda kontakten han har med andra människor är genom sin ...   Läs mer »

AngelsDiary
2018-05-19
Väldigt mörk egentligen men helt okej.
2017-12-10
Det finns ingen Disneyfilm som har förstört en riktig klassiker som Ringaren i Notre Dame. Jag tror Victor Hugo skulle ha vänt sig i sin grav om han fick se hur Disney förstört hans klassiker. Urk för denna usla film!!
2017-10-18

2017-04-12
Så fikk man sett denne da. Faktisk ganske bra. Hadde musikken vært bedre hadde det blitt en firer. +3.
RadioSaga
2017-04-09
Fängslande, rå och mörk - jag älskar denna!
2016-10-11
Har inte sett den sen slutet av 90-talet men minns den fortfarande och det säger väl en del.
Slegnirp
2016-03-11
Kanske min favorit av Disneys filmer. Musiken är mäktig och skurken Frollo är en intressant karaktär, mycket djupare än de flesta Disney-skurkar. Quasimodo är en väldigt sympatisk huvudkaraktär och även han skiljer sig från många andra Disney-hjältar.
Björkman
2015-12-16
En av de svagare Disneyfilmerna. Musiken är inte godkänd, man är van vid bra mycket mer minnesvärda kompositioner när det handlar om Disneyproduktioner. Storyn är ganska ojämn och skurken är tämligen tam. Grundbudskapet om att alla ska accepteras oavsett hur de ser ut är givetvis fint i sig, men det blir lite skevt när huvudpersonen och den stora hjälten ändå inte får.. ja, säger jag mer räknas det som spoiler så jag väljer att sluta där.
lillalillasyst
2015-10-31
En av de vackraste
CinemaStrange
2015-04-27
Jag var livrädd för den här.