2.7

Ringu 0: Baasudei

Den tredje filmen i Ringu-trilogin, som tidsmässigt utspelar sig före den första filmen. Den handlar om Sadakos liv som människa. Sadako är en ung blyg kvinna som går med i en teatergrupp. Regissören tycker att hon är talangfull, men de andra medlemmarna blir avundsjuka på all den uppmärksamhet hon får. En journalist arbetar med en undersökning om Sadakos mammas övernaturliga krafter. Journalisten tycker att något även verkar märkligt med Sadako och söker upp henne för en konfrontation. Detta samtidigt som en rad mystiska mord inträffar i teatergruppen.

Originaltitel Ringu 0: Bâsudei
Alternativ titel Ring 0: Birthday
Regissör Norio Tsuruta
Manus Hiroshi Takahashi
Genre Skräck, Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Yoshiko Tanaka, Seiichi Tanabe, Kumiko Aso, Yukie Nakama, Daisuke Ban, Chinami Furuya, Masami Hashimoto, Masako, Takeshi Wakamatsu, Ryûshi Mizukami, Kaoru Okunuki, Junko Takahata

Skapad 2019-10-30 av Cumlin
Efter Hideo Nakatas succéfilmer Ringu och Ringu 2, så blev det Norio Tsurutas tur att göra den tredje Ringufilmen (fjärde om man räknar med Rasen). Ringu 0: Bâsudei handlar om själva grunden av...   Läs mer »

myslas
2019-11-12
En rätt märklig prequel till Ringu som inte passar in. Har mer gemensamt med Carrie.
2018-11-02
Inte min typ av film....
Zebulonm
2018-07-04
Inte värst. Utspelar sig före den första filmen...
Lotso
2015-10-08
I sin helhet är Ring 0 en bra prequel. Den är ett stort steg upp framför 2an som var överallt i sin handling. Här så är det lättare att följa och betydligt mer intressantare. Desvärre så svarar inte filmen på de frågor jag hade velat få svar på mest och av den anledningen tycker jag en del av den känns som en helt annan film. Men jag gillar idén bakom det hela och vad som verkligen gör filmen är de sista 20 minuterna som är stämningsfulla och har ett par äckliga scener som är effektfulla.
silvertrain
2015-03-30
Tycker också att det är roligt att filmen handlar mycket om teater. Jag själv håller mycket på med teater nämligen. På två ställen. Så teater är ett ut av mina stora intressen. Därför är det alltid roligt att se filmer som kretsar kring teater. Dock så händer det inte så otrevliga saker på mina teatergrupper som det gör i den här filmen. Tack och lov!
GinNTonic
2013-10-02
Onödig och jobbig pruppföljare som avmystifierar originalet.
silvertrain
2013-08-09
En till underbar och mysigt skrämmande film i Ringserien. Inte riktigt samma klass som ettan, men något bättre än tvåan. Kul att få lära känna Sadako lite mer också. Älskar Ringu/The Ring-filmerna!
johnaleks
2013-06-22
jag önskar den hade kopplat bättre till de riktiga filmerna, det här var ju en fristående berättelse om en teatergrupp man inte alls kände igen, särskilt saknade jag nån slags förklaring till varifrån videobandet i första filmen kom ifrån
spielmitmir
2013-01-04
Okej, men håller inte alls samma stil som de andra två och känns som en helt annan TYP av film.
Zuzz
2012-07-23
Min favorit i serien. Den ger Sadako ett djup och en förklaring. Inte konstigt att hon blev som hon blev. Väldigt söt är hon också :) Borde mer räknas som drama än skräck dock.