3.7

Rio Bravo

När sheriff Chance arresterar Joe, en brutal mördare, finner han staden blockerad av Joes bror och andra ranchägare. Brodern tänker försöka frita Joe innan den federale sheriffen anländer. Till sin hjälp har Chance en gamling, en pojkvasker och sin alkoholiserade vice-sheriff.

Originaltitel Rio Bravo
Regissör Howard Hawks
Manus Jules Furthman, Leigh Brackett
Genre Drama, Romantik, Western, 50-tal
Skådespelare Dean Martin, John Wayne, Ricky Nelson, Angie Dickinson, Walter Brennan, Ward Bond, John Russell, Pedro Gonzalez Gonzalez, Estelita Rodriguez, Claude Akins

Skapad 2019-11-09 av LaszloKovacs
Howard Hawks gjorde \"Rio Bravo\" som en replik på Fred Zinnemanns \"High Noon\" som Hawks tyckte var för pessimistisk eftersom hjälten, spelad av Gary Cooper, är helt utlämnad åt de banditer so...   Läs mer »

Ful_fisk
2017-03-27
Här var det inte många överraskningar. En trivsam västernrulle som når sin höjdpunkt när Dean Martin och Ricky Nelson låter stämbanden vibrera. Storyn är rätt standard och kärleksscenerna högst tveksamma, men på det stora hela hålls det ihop hyfsat ändå. Howard Hawkes är kompetent, och karaktärerna är sympatiska. Gott så.
2017-03-09
Oväntat underhållande och charmig, dom dryga 2 timmarna går ganska fort. Många starka och bra karaktärer på olika sätt. Småspännande och snygg westernaction också. Om det är något som håller filmen tillbaka så är det väl framförallt romansen. Sen är det ju inte superintressant, men helt klart en riktigt bra film!
erc
2016-12-14
Har faktiskt svårt att göra annat än skratta åt Waynes ofta ofrivilligt komiska skådespel (framför allt stuntsen, den feminina hållningen, surprise-and-run-move:sen...). Smådetaljer - som när den lejda mördaren i början av filmen tappar guldmyntet lägligt jämte kroppen - och löjliga stereotyper kan inte riktigt bortförklaras med tiden. Tempot, färgsättningen och tonläget är, som många andra också noterat, trivsamt. Men den tunna storyn gör att filmen ändå känns väl lång. Konflikter och relationer mellan karaktärerna är genomgående svaga, men karaktärsbyggandet är acceptabelt, kanske, om det bara hade fått fortgå, men då hade en starkare story behövts. Vill ändå ge filmen ett svagt godkänt. Några bra scener och fina bilder, det ovanligt ovanliga tempot, och ett par märkbara skådespelarinsatser. Sammantaget tillräckligt. (Men nu känner jag mig generös.) -- Western är förmodligen den genre som tilltalat mig minst, och den här filmen gör ingen större skillnad. Varken till det bättre eller sämre.
gjoob
2016-10-13
Annorlunda western med väldigt lite pangpang (förutom slutduellen) där handlingen är underordnad karaktärerna. Vi får lära känna och sympatisera med dem. Konstigt att trots att det är en film som står ut i sin genre så känns den ändå mer typisk western än mycket annat. Och sångscenen är en filmhistorisk milstolpe som jag aldrig kommer att glömma.
BrutusBeefcake
2016-03-02
Kanske den mest kobojsigaste kobojsarfilmen jag sett och det är inget dåligt betyg. (11/15)
the-godfather
2016-01-05
Är svag för western filmer och denna är inget undantag. Filmen är enligt mig lite långsammare än andra western filmer, men det den saknar i tempo har den i allt annat. istället för en massa skjutande så följer kameran med karaktärerna så pass mycket att dom får en själ och man sätter sig in lättare in i deras känslor, det ger hela filmen enligt mig en charm och känsla som är svåröverträffad. Så mitt betyg blir då en femma utav fem möjliga.
Jämte
2015-03-01
En okej western-film med Wayne och Dean Martin. Håller dock Hondo snäppet högre.
2015-01-14
Då den övergripande historien med att hindra fritagandet av mördaren Joe Burdette inte är tillräcklig för att fylla upp en historia på 140 minuter så får jag ta del av karaktärer och deras inbördes relationer som i stunder är så intressanta, trivsamma och charmiga att de gör de 140 minuter att gå snabbt. Det händer dessutom saker hela tiden, inte en tråkig stund. Alltid kul att se film där jag tycker om John Wayne vilket inte alltid är fallet. Dean Martin överraskade positivt. Härlig western!
dif777
2014-05-02
Jag är absolut inget fan av western filmer. Men Rio Bravo har någon speciellt, och den tilltalar mig mer än de flesta Western filmer. Ett stort minus är att det absolut inte finns nån som helst gnista mellan det så kallade kärleksparet i filmen. Men så är John Wayne en enormt överskattat skådis också. En stor del att jag gillar filmen är dialogen som är spot on. Rio Bravo är bra. High Noon är bättre.
92axha10
2014-01-13
Jag har en öm punkt för westerns. Jag älskade denna komiskt geniala film som spelar alla kort rätt. John Wayne spelar inte sin vanliga roll här utan han är ganska nedtonad. Stämningsfull och välspelad western när det är som bäst.