Rio Lobo

En före detta officer i nordstatsarmén är på jakt efter en förrädare som sålde information till sydstatarna under inbördeskriget. Jakten leder honom sedermera till den lilla staden Rio Lobo.

Originaltitel Rio Lobo
Regissör Howard Hawks
Manus Leigh Brackett, Burton Wohl
Genre Äventyr, Western, Romantik, Krig, 70-tal
Skådespelare John Wayne, Jorge Rivero, Jennifer O'Neill, Jack Elam, Christopher Mitchum, Victor French, Susana Dosamantes, Sherry Lansing, David Huddleston, Mike Henry, Robert Donner

DOKAN
2023-07-27
ok så här är det: Rio Bravo (1959) var en fullträff - solklar 5:a. EL DORADO (1966) jäkligt underhållande - en hyfsad 4:a. RIO LOBO är alls inte dålig men når inte upp till föregångarnas klass - det får bli en 3:a. På pluskontot Elam som vresig skitgubbe (en värdig arvtagare efter Walter Brennan & Arthur Hunnicutt i de tidigare rullarna)och de medverkande brudarna (med O´Neill i spetsen) är sexiga och Jerry Goldsmiths score är förstås bra (som alltid!). Men hemskt att se hur illa behandlad snälle mr Edwards (från lilla skithuset på prärien) blir i en av filmens bovroller.
2017-11-18
Allt igenom välgjord western med stabila Wayne. Fast ibland flamsar filmen iväg tyvär. Många grymt läckra brudar med som får ta ovanligt mkt plats i denna genre där dom oftast är åskådnings objekt. Sen en del Fina vålds scener som en Xtra krydda. Mkt välgjort foto & fina miljöer. En måste Western!
labi
2017-04-17
Känns som Hawks gjorde sin sista film med vänsterhanden. Den suveräna dialogen från Rio Bravo är som bortblåst och det blir ingen spänst i skådespeleriet förrän Jack Elam kommer in som Phillips. Kul med Victor French som Ketcham innan han blev mr Edwards i Lilla huset på prärien. Jorge Rivero är bland det sämsta jag har sett i rollen som "Frenchy". Fick väl rollen pga av utseendet.
the-godfather
2015-11-04
En mycket välgjord western film sent i John Waynes karriär samt ett värdigt avslut på en stor regissörs karriär. Avsluta med med pricken över i:et, sägs det att man ska göra. Det gjorde verkligen Hawks med denna extremt underhållande western med bra skådespelare och en rejäl dos spänning. En femma rakt av blir det.
2009-10-09
Stabil western. Howard Hawks och John Wayne är en pålitlig duo och det ger återigen en underhållande westernrulle. Storyn bjuder inte på nåt nytt, men är engagerande nog. Filmens höjdpunkt är tågrånssekvensen i början
FilmGuden
2008-01-19
Okey och underhållande. John Wayne gör ett bra jobb, och handlingen är skaplig.
1stman
2007-07-05
Självklart ett måste i varje westwernälskares filmsamling
Bond26
2007-02-22
John Waynes bästa och min andra film jag såg i min barndom, dock fick jag vänta tills jag var 20 då jag fick tag i denna film, Filmen bjuder på bra western action, matine, bra manus, m.m.
Matewan
2006-10-06
Gamla män gör så gott de kan. Och när det är Hawks och Wayne tillsammans är det inte lite. Men den är den svagaste länken i Hawks lösa trilogi med Rio Bravo och El Dorado som 1:a och 2:a. Där de tidigare levde mycket på birollskaraktärerna får John Wayne bära denna helt själv. Troligen beror det på motspelarnas brist på utstrålning. Elam undantagen, naturligtvis.
goeran
2006-09-30
Howard Hawks och John Wayne; vilken lysande kombination! Howard Hawks är utan tvivel en av western-filmens två största regissörer (John Ford är den andre) och John Wayne är utan konkurrens den främste skådespelaren i denna genre.