Rise of the Footsoldier

Bygger på en sann berättelse om en man, Carlton Leach, som blir fotbollshuligan och kriminell.

Originaltitel Rise of the Footsoldier
Regissör Julian Gilbey
Manus Julian Gilbey, Will Gilbey
Genre Action, Biografi, 2000-tal
Skådespelare Ricci Harnett, Terry Stone, Craig Fairbrass, Roland Manookian, Frank Harper, Billy Murray, Neil Maskell, Ian Virgo

hardcore
2018-07-14
Det är en bra film. Jag minns att jag såg denna händelse i nyheterna när jag var liten men jag kom inte ihåg sammanhanget förren jag såg bilderna i slutet av filmen. Men filmens problem är att den är inte gripande. Det beror på först och främst karaktärerna i filmen. Dom är fruktansvärt osympatiska och jag ifrågasätter hur någon ens kan sakna dessa människor och det är just det som drar ned betyget i filmen.
Bumsi
2013-04-23
För den historia som vill berättas är tempot alldeles för lågt. Dessutom är den ryckig i sitt berättande
LeFrog
2012-12-08
Bland det våldsammaste jag sett, här snackar vi karaktärer som spikar fast folk i golvet eller sätter en yxa i skallen på någon som håller på fel fotbollslag. Inledningsvis lyckas den bygga upp en riktigt hård och kall stämning vilket är positivt, men blir senare alldeles för spretig och ofokuserad - huvudpersonen själv är nästan helt frånvarande under andra halvan, vilket gör det märkligt att vi under de sista fem minuterna förväntas känna något för honom.
Yohanetsu
2012-07-09
Börjar bra. Hyfsat brutal men engagerar inte riktigt. Att det är baserat på en verklig händelse räddar den dock till en svag tvåa.
markus1990
2012-01-31
Har för mig att jag såg den utan text och fattade inte ett jävla ord av vad dom sa :P
Deiwos
2011-10-17
Ointresanta huvudkaraktärer, en lovande inledning på filmen levererade inte.
Ghostface
2011-07-25
Anonyma skådespelarinsatser är det som främst för detta till en så pass intetsägande film som jag känner att den är då brittiska gangster/hulliganfilmer oftast brukar ha hög lägstanivå. Det kompetenta och blodiga hantverket lyfter tyvärr inte filmen utan det känns som att man här sneglat lite för mycket på t ex Godfellas.
LiuFuckingKang
2010-11-24
Fattar inte hur jag pallade kolla igenom hela, en livshotande upplevelse vill jag nog kalla det.
ybbe
2010-08-11
vilket jävla skit haha
peterbq
2010-08-08
Jag är svag för imperiebyggande i smått och stort, smågangsters som blir stora och sånt. Huvudpersonen Carlton Leach bygger sitt imperium på sin favoritsysselsättning – våld. Det är snyggt, våldsamt, spännande och välgjort. Betyget pendlade mellan tre och fyra, men jag gillade den så det fick bli en svag fyra.