2.4

Rivalerna

En ubåtskapten och hans kommendör blir båda förälskade i samma tjej.

Originaltitel Crash Dive
Regissör Archie Mayo
Manus WR Burnett, Jo Swerling
Genre Äventyr, Krig, Drama, Action, Romantik, Thriller, 40-tal
Skådespelare Tyrone Power, Anne Baxter, Dana Andrews, James Gleason, Dame May Whitty, Harry Morgan, Ben Carter, Frederic Brunn

Harford
2019-05-12
En ganska mediokert gjord film med många filmklipp från andra filmer, dålig bakgrundsprojektion och manus som känns gammalt även för en film från 1943. Actionscenerna är oftast rätt usla, med några undantag. Både båtar och ubåtar är uppenbart små modeller i en balja vatten. En tidstypisk detalj i amerikansk film är att personerna lägst i den sociala hierarkin är svarta och asiater. Så ingen förändring där. Filmen var en del i den amerikanska krigspropagandan. Tyrone Power var i verkligheten inte bara skådis utan också pilot i marinkåren. Han dog i en hjärtattack 44 år gammal.
Afflicter
2007-10-07
En välgjord u-båtsfilm som är minst lika mycket romantiskt drama som det är en actionfilm, men när det kommer till action är Crash Dive ingen besvikelse. En ganska lustig detalj är att det ser ut som en typisk Hollywoodfilm från början till just innan slutet. Där blir allting plötsligt förvandlat till omisstagbar propaganda.