3.5

Robin Hoods äventyr

1938 års version om den klassiske hjälten från Sherwoodskogen.

Originaltitel The Adventures of Robin Hood
Regissör Michael Curtiz, William Keighley
Manus Seton I Miller, Norman Reilly Raine
Genre Romantik, Action, Äventyr, 30-tal
Skådespelare Errol Flynn, Olivia de Havilland, Basil Rathbone, Claude Rains, Patric Knowles, Eugene Pallette, Alan Hale, Melville Cooper, Ian Hunter, Una O'Connor, Herbert Mundin, Montagu Love, Leonard Willey, Robert Noble, Kenneth Hunter, Robert Warwick

wasteoftime
2018-03-18
Jag vet att jag sett denna, flertalet gånger som barn, men kan inte riktigt tillräkna mig det, mer än att jag känner igen saker hela tiden när jag ser om den. Och det är en trevlig återförening. Ja, det är klämkäckt, ja det är hurtigt. Det är matiné i sitt esse. Allt behöver inte vara smutsigt och allvarligt. även om Hollywood verkar vilja få oss att tro det ibland. Jag njuter mestadels, inte minst av färgläggningen. Det är något speciellt med Technicolor ändå. Tvåan är given, även om jag var lite för trött för att våga ge den något högre betyg än så.
Pi-R
2017-12-20
Snygg och färgstark i dubbel bemärkelse. Inte minst musiken och scenografin är svårtoppad. Det ÄR ju definitivt en matinérulle på alla tänkbara sätt. Det är inte djupt, och varken rollfigurerna eller skådespeleriet kan ju beskyllas för att vara komplext. Dock, med det sagt, det går inte att tänka sig en särskilt mycket bättre matinéfilm än det här! På skådespelarfronten gillar jag framför allt Havilland som Marian och Rathbone som Nottingham. Att Errol Flynns rollprestation får anses vara huvudnumret är både naturligt och välförtjänt, men vid en handfull tillfällen blir han alltför ”merry”, också för mig
2017-10-29
andmoreagain
2017-05-31
Snygg men alldeles för matinélöjlig med många överforcerade gapskratt.
RustyFilm
2016-12-06
Action av börd 1938, fantastiskt. Har naturligtvis sett det här tidigare men för mycket länge sen. Det är den här historien som är min ”Robin Hood referens”. Att få sen den på ett så här högkvalitativt sätt är kul (en hel del andra trams varianter har ju passerat under årens lopp). Bildkvalitén på den här DVDn är så bra att man baxnar. Det har ju skett över 75 års utveckling av filmproduktion sen den har filmen gjordes så man kan ju inte rättvist direkt jämföra filmer från så olika tidsepoker. Men den här står sig än i dag som matinéfilm (finns det begreppet fortfarande?). Det här är kul, bra och historiskt intressant. Se den.
horvendile
2016-11-14
Jag vet att den är gammal och allt det där, men... det här är lite som om tomtarna på julafton skulle satt upp Robin Hood.
andybrando
2016-10-05
Ett fulländat matinéäventyr med en riktigt stilig Errol Flynn i titelrollen. Korngolds musik är enastående, likaså scenografin och klippningen. Flynns bästa roll enligt min åsikt.
sorrien3
2016-05-14
Det finns bara en Robin Hood!
LucaCanali
2016-04-17
storslaget technicolor matinéäventyr, glöm ivanhoe detta är filmen att starta alla nya år med. snygga stunts också. mycket bra - (78/100)
amotherscrime
2015-01-31
Har svårt för Flynn-rullar men denna älskade jag som barn och har faktiskt ett enormt tidslöst underhållningsvärde.