2.7

Robinson Crusoe

Yachtägaren Steve Drexel slår vad med sina vänner om att han kan leva ett år ensam på en öde ö i Söderhavet, precis som Robinson Crusoe.

Originaltitel Mr. Robinson Crusoe
Alternativ titel Tropical Knight
Regissör A Edward Sutherland
Manus Douglas Fairbanks, Thomas J Geraghty
Genre 30-tal, Äventyr, Komedi
Skådespelare Douglas Fairbanks, William Farnum, Earle Browne, Maria Alba

HerrArne
2010-12-12
Naiv och parodisk film där inte minst uppfinningsrikedomen bidrar till flera skratt. De sorgliga koloniala undertonerna kan man kanske ha överseende med.
kungkalas
2009-06-04
Oj, där snubblade vi visst på nånting. Jag har bestämt sett den här som matinéfilm på SVT för, ja, kanske sexton år sen eller så. Kan inte minnas att den gjorde något djupare intryck.
Redwood
2004-08-05
Det här måste vara en av de sämsta bottennappen Hollywood producerat. Bara några av dumheterna: 1. Filmen har egentligen ingenting alls gemensamt med boken Robinson Crusoe. 2. Löjliga karaktärer, t.ex. forskaren och sjökaptenen som skall vara roliga men inte är det. 3. En infödd kvinna med förfärlig garnityr. Och vad heter hon? Jo, Lördag! 4. Huvudpersonen får utan konsekvenser ta kål på en skvadron färgade. (=smygrasism) 5. Skrattretande dålig klippning. (Nu säger nån att man "inte kunde klippa så bra förr i tiden", men det kunde man visst, jag har sett bevis på det.) 6. Flera av djungelscenerna verkar vara (in)klippta från någon av Tarzan-stumfilmerna. Det finns mer att klaga på, men tog jag med allt skulle ingen orka läsa det. Somliga tycker säkert att filmen är mysig och gammaldags, men jag tycker den är campig och riktigt ocharmig.