2.8

Robinson Crusoe

På flykt undan följderna av en duell flyr Robinson Crusoe till sjöss. Men det är som att komma ur askan i elden. Skeppet går i kvav utanför en öde ö nära Nya Guinea. Robinson räddar sig i land som enda överlevande. För Robinson Crusoe är skeppsbrottet inte bara en fysisk katastrof. Han kämpar också för att inte bli galen av ensamheten på ön. Efter två år ser han en dag ett fotspår i sanden. Mötet med inkräktaren på hans ö kommer att bli blodigt och brutalt. Det blir ett möte mellan den högt utvecklade europén och den primitive vilden. Ett möte med flera överraskande vändningar.....

Originaltitel Robinson Crusoe
Regissör Rod Hardy, George Miller (I)
Manus Christopher Lofton
Genre Drama, Äventyr, 90-tal
Skådespelare Pierce Brosnan, Lysette Anthony, Sean Brosnan, James Frain, Martin Grace, Ian Hart, Damian Lewis, Ben Robertson, William Takaku, Polly Walker

2019-07-03
Förenklad och väldigt snabbt berättad version av Defoes roman. Brosnan sköter sig och ön är verklig, men tro inte att det är något mer än en lättsmält matiné.
2018-08-28
Helt okej! Känns väldigt hafsig och B men ändå stabil.
HansMoleman
2017-06-20
Känns som en typisk "tv-film". Om man räknar den som det som är den ok.
wasteoftime
2017-06-19
Jag minns att jag såg den här, som ganska liten, så antagligen relativt snart efter dess release, och jag tyckte att det var spännande då. Nu är det... Ja... Vad är det egentligen? Underligt mest, många mixade signaler och svajande sensmoral. Det är väl inte dåligt, men en bit upp till bra är det ju utan tvekan. 0,4 på SH-skalan.
2016-08-02
I nian fick vi i uppgift att läsa de tre första kapitlen ur boken men jag kunde inte lägga ifrån mig den så jag läste hela boken istället. Sen fick vi se denna filmatisering och även om jag inte sett den på över 12 år nu så minns jag den fortfarande. Minns den som väldigt bra och hoppas på att kunna se om den igen nån gång.
snideby
2015-10-08
En okej tappning av den klassiska berättelsen om Crusoe. Filmen har sina pinsamma produktionsmissar och överlag känns det som ett hastverk. Men originalberättelsen är fortsatt intressant med sina samtidsobservationer och imperialism och kolonialism.
kirseberg
2015-06-30
Kass. Mest intresserad av vem som kan ha satt upp en "No swimming"-skylt på en obebodd ö under tidigt 1700-tal.
Mat1az
2015-04-13
Är smått fascinerad över berättelser som denna med människor på öde öar. Filmen har en skön matinékänsla och Brosnan är riktigt bra. Allt känns dock lite förhastat, det skulle lätt få plats ytterligare en halvtimme här. Trodde det var "Mad Max" George Miller som regisserat med Rod Hardy, men det var tydligen en annan Miller. Gillar helt klart Cast Away med Tom Hanks mer. Men jag tycker Crusoes berättelse är intressantare.
2014-11-19
Den episka historien med Pierce Brosnan i fokus som Crusoe. Med tanke på vilken storslagen historia det är känns filmen ganska kort och skådespeleri samt regi ger inte mer än en medelmåttig film. En helt OK film, men historien i sig förtjänar något bättre än detta. Brosnan gör inte bort sig i alla fall.
amonamarth
2013-11-23
Jag är svag för ensamma män på öar.