Robinson i Roslagen

Alfred är båtbyggare på en ö i Roslagen och gift med Katrina, som äger det lilla samhällets handelsbod. På inrådan av Katrinas bror Mandus har Alfred byggt en hembränningsapparat men den sprängs i luften och med apparaten även Katrinas brygghus. Hon kör ut Alfred ur huset och han söker tröst över en grogg hos sommargästen grosshandlare Tegel, som råder Alfred att strunta i Katrina och slå sig ner på en obebodd ö och leva i fred.

Originaltitel Robinson i Roslagen
Regissör Schamyl Bauman
Manus Erik Lundegård, Schamyl Bauman
Genre 40-tal
Skådespelare Adolf Jahr, Ludde Gentzel, Gull Natorp, Sigbrit Molin, Olof Bergström, Carl Hagman, Nils Hallberg, Åke Fridell, Alf Östlund, Georg Skarstedt

C12
2018-07-12
Värre än vad jag trodde
Nalleman
2018-07-07
Har aldrig kunnat med Adolf Jahr som så gott som alltid spelar över å det grövsta.
2015-04-28
jag såg om den, eftersom den gick på tv'n framför min näsa när jag gjorde annat. Den är som sådana här filmer brukar vara, men är inte Katarina surare än motsvarande karaktärer brukar vara?
NtoNW
2013-04-19
Min käre Schamyl - detta var inte bra. Jag hade nog stannat vid en tvåa om inte scenen med klockan i vattnet funnits med. Där dog filmen. fast ändå en starkt etta, för charmen.
Devils_Arcade
2013-04-15