3.7

Rocco och hans bröder

Änkan Rosaria flyttar tillsammans med sina fyra yngre söner in hos sin äldste son i Milano. Två av sönerna förälskar sig i samma prostituerade kvinna och en fejd utbryter.

Originaltitel Rocco e i suoi fratelli
Alternativ titel Rocco and His Brothers
Regissör Luchino Visconti
Manus Suso Cecchi d\'Amico, Pasquale Festa Campanile, Massimo Franciosa, Enrico Medioli, Luchino Visconti
Genre Kriminalare, Drama, 60-tal
Skådespelare Alain Delon, Renato Salvatori, Annie Girardot, Katina Paxinou, Alessandra Panaro, Nino Castelnuovo, Claudia Cardinale, Max Cartier, Rocco Vidolazzi, Paolo Stoppa, Corrado Pani, Spiros Focás

labi
2021-08-18
Ett mästerverk.
2021-05-06
Ganska seg och inte direkt engagerande men puttrade på lite smått utan att helt tråka ihjäl mig. Jag har svårt för mycket av skådespeleriet och den dåliga dialogsynkningen. Många delar är riktigt kassa. Men puttrar på till en svagstabil tvåa kanske. Sen visar Simone vilket as han är och hur Rocco reagerar är än värre. Filmen tappar mig helt vid det laget och bjuder på flertalet helt parodiskt usla scener. Ointressant, osympatisk och obra film.
F-M-J
2021-03-15
Oerhört intressant familjedrama. Många tunga val med konsekvenser värda att sitta och diskutera i efteranalys. Även om det summeras snyggt i slutet.
hsimpson
2019-07-08
Mycket av det som skrivits nyligen stämmer. Lite såpa, lite överspel, lite för lång. Jag tycker också att den är lite för tråkig i vissa partier. Mot slutet blir den dock hysterisk (tyvärr inte på ett positivt sätt). Dock något av en snygg-chock att se Alain Delon och Claudia Cardinale i samma film!
kakbakarn
2017-12-26
Filmen är inte för lång och tråkig, som vissa vill mena. Den är istället både rörande och intressant i många stycken. Filmen lever tyvärr ändå inte riktigt upp till jämförelserna med Dostojevskij och 1800-talsromaner, som görs här nedan. Vad jag saknar är att närmare få lära känna de övriga bröderna, förutom de två huvudpersonerna, och jag besväras något av det lite väl dramatiska (över)spelet i framförallt en klimaxscen. Balanserar ändå på gränsen till fyran, helt klart.
frommen
2016-08-12
Lång och tar ganska gott om tod för sig innan den sätter igång. Karaktärerna, speciellt Delons, mesiga beteende får man ingen riktig förklaring till. Nha
Fiskjävel
2016-08-03
Filmen är, i mitt tycke, lite för lång och bitvis överspelad. Dock tycker jag mig se ett snyggt hantverk och väl genomtänkt story. Vet egentligen inte varför jag sätter detta betyget, men så får det bli. 4-.
Spidde
2015-10-27
Riktigt bra film med grymt skådespel och en engagerande story. Med tanke på filmens ålder och långa speltid hade jag inte väntat mig att jag skulle sitta som klistrad under de tre timmarna, men jag fann den väldigt gripande och spännande. Filmen har också en del mörka och sorgliga inslag som jag inte heller hade väntat mig, men vilka gör att filmen står sig bra än idag. Rekommenderas verkligen.
NtoNW
2014-03-10
Det blev lite för mycket såpa och överspel i viktiga scener, så trean är klockren.
StureStenhög
2013-12-09
En mäktig film där italienarna lever upp till alla former av fördomar om yviga gester och heta temperament, men det passar också den här melodramatiska historien väldigt bra. Jag är inte förvånad över att Francis Ford Coppola inspirerades av denna, för den har nånting gudfaderskt över sig (ja, egentligen är det givetvis tvärtom), här finns samma känsla av destruktiva familjekonstellationer och av att vi får uppleva en resa tillsammans med karaktärerna. Väldigt mycket har förändrats i slutet av filmen jämfört med filmens inledningsfas, det är förändringar som har varit omskakande, men som samtidigt har kommit så fullt naturligt. Det finns en scen i filmens mittenparti där allt tar en väldigt mörk vändning, och just känslan av hur oåterkalleligt allt blir efter den episoden är imponerande påtaglig. Filmen spelar också väldigt skickligt på brödernas olika personligheter och de konsekvenser detta får. Jag hade länge tänkt nöja mig med att sätta en stark trea, men som har läst denna kommentar ända hit inser nog att det vore orättvist med tanke på hur mycket det finns som jag beundrar med den här filmen, den har verkligen växt i efterhand, och det blir en fyra till slut