2.9

Ett hus i Marocko

En familj samlas under tre dagar efter faderns död, för att dela på minnen och hantera deras förlust.

Originaltitel Rock the Casbah
Regissör Laïla Marrakchi
Manus Laïla Marrakchi
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Morjana Alaoui, Nadine Labaki, Lubna Azabal, Hiam Abbass, Omar Sharif, Raouia, Adel Bencherif, Jad Mhidi Senhaji, Lyès Salem, Mohamed Ayad, Sean Gullette

Albion
2020-07-10
En film om kvinnlig frigörelse med patriarkens död och begravning som fond. Det puttrar på, gamla saker plockas upp och hanteras och det bjuds på lite överraskande inslag. Inte på något vis oviktig men inte heller den här stora uppgörelsen med familjesystem och hierarki som man ofta får vara med om. Gott om vackra människor dessutom. Betyget slutar på en svag 3;a, dvs 3-
mammene
2019-07-07
En film man bara flöt in i och trivdes i, brukar vara så med filmer som blandar människor som bara går omkring och pratar. Här var det en begravning på agendan och familjemedlemmar strömmade till med gamla och nya konflikter i bagaget och det fungerade bra, lite lagom rörigt och trivsamt. Att sedan få se Omar Sharif som jag inte sett sedan Lawrence av Arabien på bio för länge, länge sedan var givande.
haajen
2018-05-01
Underhållande melodram i Almodovars anda. Gillar men den lämnar inga djupare spår efter en sett klart den.
janne53
2016-12-05
Småmysig, lite humor och lite familjedrama.
okidoki
2015-06-28
Men nej, hyrd av misstag. Finns inget bra med den.
gunnor
2015-03-27
Ett hus i Marocko är en mycket sevärd film. Den är vacker, och har en mycket intressant intrig. När husets patriark dör, avslöjas tidigare dolda relationer och en ny arvtagare dyker upp. Bra film, med mycket god rollgestaltning. Bara att få se Omar Sharif igen är ett nöje.