3.3

Rocketman

Historien om Elton Johns liv, från de tidiga åren på Royal Academy of Music till hans inflytelserika och långa musikaliska samarbete med Bernie Taupin.

Originaltitel Rocketman
Regissör Dexter Fletcher
Manus Lee Hall
Genre Drama, Musikal, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Taron Egerton, Jamie Bell, Richard Madden, Bryce Dallas Howard, Gemma Jones, Steven Mackintosh, Tom Bennett, Matthew Illesley, Kit Connor, Charlie Rowe, Peter O'Hanlon, Ross Farrelly, Evan Walsh, Tate Donovan, Ophelia Lovibond, Stephen Graham

dafreakish
2019-11-24
Välgjort med snyggt integrerad musik. Det abrupta slutet förstår dock en hel del.
2019-10-09
En av årets största överraskningar, jag hade väntat mig en bländande musikalföreställning men att känslorna skulle vara så starka var jag inte alls beredd på. Jag visste väldigt lite om Elton John innan och tyckte nog att han var rätt tråkig, men efter det här så är jag ett fan! Biopics av det här slaget brukar följa en ganska överanvänd mall, och Eltons liv följer en ganska klyschig utveckling. Men filmen lyckas verkligen göra det personligt och att dom är så lekfulla i hur dom berättar den gör att den känns unik. Sen brukar jag vara lite känslig över hur verkligheten skildras på film men den här filmen undviker det genom att så tydligt visa att det som berättas inte är sanningen som sådan utan i sin fantasifullhet visa på Eltons resa. Att den dessutom visar Elton själv i ganska dålig dager på sina ställen bidrar också till känslan av äkthet. En ganska stark fyra.
StureStenhög
2019-09-15
Det är ju väldigt mycket ännu en biografifilm det här, med de begränsningar det för med sig, men jag tycker ändå att den står sig bra i konkurrensen. Elton John är nog en bättre artist än vad jag riktigt har reflekterat över tidigare, och att filmen fick mig att vilja utforska honom lite mer är ett gott betyg i sig. Man lyckas också få mig som publik att verkligen sympatisera med honom trots att han beter sig ganska svinigt emellanåt. Musikalupplägget är väl inte riktigt min grej, men här använder man det till att förankra låtarna i Elton John som person och det liv han har levt, och det skapar en större förståelse för hans musik på ett sätt som känns lyckat. Stabil trea
sunnhed
2019-07-30
Bäst är de subtila låtreferenserna och sämst det abrubta slutet på filmen. En (film-)resa som gärna fått vara längre.
Ful_fisk
2019-07-28
Jadå, detta gick hem bra. Passar snyggt med Dexter Fletchers flytande stil (som han introducerade i Bohemian Rhapsody) och musikalinslag till Elton Johns musik. Följer en hel del filmiska klichéer men fungerar ändå riktigt bra. Ser gärna vad Fletcher tar sig an härnäst. Men Bohemian är fortfarande en bättre film.
espresso.life
2019-07-22
Borde vara en 2:a, men jag står ut med musikal inslagen.
PeterTheW
2019-07-14
Årets första (?) fullpoängare.
Dutch
2019-07-04
Bra musik o sådär men samma tråkiga supa ner sig och komma tillbaka-skit
Kayuzuzu
2019-07-03
Riktigt bra! Inte bara glittrig yta, mycket djup och bra skådespelare!
Hoppandesoffan
2019-07-01
En av 2019:s bästa filmer so far!