3.2

Rocketman

Historien om Elton Johns liv, från de tidiga åren på Royal Academy of Music till hans inflytelserika och långa musikaliska samarbete med Bernie Taupin.

Originaltitel Rocketman
Regissör Dexter Fletcher
Manus Lee Hall
Genre Drama, Musikal, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Taron Egerton, Jamie Bell, Richard Madden, Bryce Dallas Howard, Gemma Jones, Steven Mackintosh, Tom Bennett, Matthew Illesley, Kit Connor, Charlie Rowe, Peter O'Hanlon, Ross Farrelly, Evan Walsh, Tate Donovan, Ophelia Lovibond, Stephen Graham, Sharmina Harrower, Celinde Schoenmaker, Harriet Walter, Sharon D Clarke, Aston McAuley, Jason Pennycooke, Alexia Khadime, Jimmy Vee

HansMoleman
2020-11-25
Visste inte så mycket om Elton John och hans historia, så intressant, men inte i närheten av t.ex. Bohemian Rhapsody.
antonjordas
2020-11-22
Så oerhört övertydligt berättad.
Cumlin
2020-11-22
Känns som en blekare variant av Bohemian Rhapsody. Dessa biografiska filmer börjar bli lite väl lika varandra.
BarryHero
2020-11-07
Bra Taron Egerton som Elton John även om han sjunger bra men inte så likt Elton John. Hade gärna sett mer musiknummer i stil med Bohemian Rhapsody. Bryce Dallas Howard imponerar som mamman - hade inte fattat att det var hon innan jag såg eftertexterna.
AndersAxelsso
2020-10-23
Alltså, man behöver ju inte hålla med flertalet av er som kommenterat, och det gör jag inte heller. Den här musikalbiografin är fantastisk! Snuddande nära en femma. Hade den varit lite längre så hade den nog fått det för det är ju mycket kvar av Eltons karriär när filmen slutar. Eftersom det inte har varit så mycket droger efter det så kanske det inte hade blivit så filmodramatiskt dock. Underbart spelat av Taron Egerton dessutom.
hsimpson
2020-10-21
Bra musik, men alldeles för klassisk biopic med knarkande artist och begränsad katharsis. Hafsigt och märkligt slut, och svårt att gilla Elton. Hade varit mer intressant med en film om Taupin, kan jag känna.
RustyFilm
2020-08-27
Är inte något Elton John fan, men lyssnar gärna till en del av hans låtar (dock långt ifrån alla). I filmen är det Taron Egerton som stilfullt spelar Elton som framför låtarna. Elton John kontrollera nog dock en hel del, han är ju verkställande producent för filmen. Detta gör ju också att man kan känna viss trygghet i att det som framförs är korrekt för här är man ju ganska ärlig med framställningen av hans fruktansvärda föräldrar, drogmissbruk och homosexualitet. Låtarna framförs inte i kronologisk ordning utan placeras ut så att textinnehållet matchar filmens plot.
labi
2020-05-07
Nä. Gillade Bohemian Rhapsody bättre. Taron Egerton saknar helt Elton Johns charm och glimt i ögat. Budgeten för smink kan inte ha varit skyhög. Eltons mammas åldrande i filmen är inte så vackert... Största behållningen är barnskådespelarna. Resten meh och nä.
Albion
2020-04-05
Hade förväntat mig mer av glädje och förväntankänslor från storhetstiden i början av 70-talet men det som presenteras och fokuseras kring är svärtan och baksidorna och till slut så blev det här väldigt mycket en svart dystopi över en fantastisk karriär. Missförstå mig inte, ångesten och det negativa fanns kanske med som en medlöpare genom åren men presentationen här blir väldigt enahanda. Betyget blir en 3;a.
HerrNenne
2020-03-30
Lyckas inte fånga mig. Jag tycker fortfarande att Elton John har gjort mycket bra musik men trots det blir jag inte speciellt berörd här, tvärtom blir det nästan lite paj-stämning på en del av låtarna, som nån slags Glee/highschool musical-version. Kan inte bry mig speciellt mycket om huvudpersonen heller, det går på något sätt alldeles för fort.