3.5

Rocky

En bortkommen, fattig boxare får chansen att gå upp i en match om världsmästartiteln. Men priset för framgångar kan komma att stå honom väldigt dyrt.

Originaltitel Rocky
Regissör John G Avildsen
Manus Sylvester Stallone
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Sylvester Stallone, Talia Shire, Burgess Meredith, Burt Young, Carl Weathers, Joe Spinell, Jimmy Gambina, Thayer David, Jodi Letizia

Skapad 2019-11-17 av bleezer
Filmen utspelar sig i Philadelphias slum. Rocky är en amatörboxare som också jobbar som indrivare i området. Världsmästaren i tungviktsboxning Apollo Creed ger honom chansen till en titelmatch f...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av ahglumslov
Rocky Balboa är en avdankad medelålders boxare som går matcher för kaffepengar på kvällarna och på dagarna jobbar som indrivare. Som boxare anses han vara slut och hans tränare Mickey vill int...   Läs mer »

Pi-R
2018-09-03
En film som aldrig lockat mig, till stor del på grund av genren. Och på många sätt lever den upp till de fördomar jag hade; många förment i "inspirerande" träningsscener, en händelseutveckling som aldrig överraskar, ett alltför osannolik grundpremiss, halvsunkig kvinnosyn, och ett slut som får mig att himla med ögonen. Men, det är inte utan att det fanns inslag som imponerade på mig; främst Stallones rollprestation, framförallt under filmens första dryga halvtimme, men också ett gediget regiarbete – även om storyn som sagt är rätt okomplicerad lyckas Avildsen förrmedla dess känslor på ett mycket välfungerande sätt. Skoj att bli positivt överraskad, trots allt!
KroY
2017-11-08
Bra, men jag inväntade hela filmen någon slags konflikt med den lokala maffiabossen. Fighterna är okej, men knappast lika bra som i de följande filmerna (noll guard hos endera boxaren).
Ima_Tree
2017-07-11
Charmig, rörande och bitvis väldigt trovärdiga skådisinsatser.
Solidus
2017-02-26
Stallone skådespelar inte, utan han ÄR Rocky och även om jag störs lite av hans street-tugg, så tar jag emot denna godhjärtade karaktär med öppen famn. Hela filmen är en enkel historia som är enkelt berättad och man försöker inte göra något mer än vad filmen är. Det är en historia om hopp och kärlek, fenomenalt berättad av John G Avildsen och Sylvester Stallone. Carl Weathers och Talia Shire och Burt Young ska även ha en eloge för deras insatser och vi ska inte heller glömma bort Burgess Meredith som den hårda tränaren Mickey. Rockys resa mot kärleken och framgång gör mig berörd och filmen är ett fantastiskt hantverk som aldrig kommer att dö ut. Mycket bra! Yo, Butkus!
RustyFilm
2016-12-10
Filmens handling baseras på boxning och då kan man tycka att filmskaparen borde anstränga sig lite för att de ska se ut som boxning. Boxning scenerna är pinsamma men jag tycker ändå att filmen som helhet är rätt hyfsad.
2016-10-19
Seg, tråkig och överskattad.
Lemonad82
2016-03-11
En fantastisk start på en bra serie. Stalone gör en bra och verklighetstrogen roll. Bästa boxnings-serien som någonsin skådats.

2015-12-26
Bra drama del usel fighting del
Dream
2015-12-25
En av dem bästa film klassiker som finns, speciellt boxningsmatchen och det dramatiska slutet där Rocky är helt uppsvullen efter matchen och Adrian är viktigare än allt annat och hon tvingas upprepa flera gånger att hon älskar honom, riktigt så det tar tag i en själv och man får andas en extra gång, så man inte börjar gråta, (Just den scenen kan jämföras med när man har eller haft någon familje medlem som drabbats av cancer och man tvingas tala om för personen att jag älskar dig precis som du är, det som gör den scenen så stark.) Ända som drar ner betyget från en 5a är att filmen är lite långtråkig i början.
Darn
2015-11-02
Jag hade riktiga problem med denna. Rycktes inte alls med i vare sig storyn eller temat. Om det så hade att göra med att jag känner noll för boxning som idrottsutövning eller att det inte gjordes trovärdigt vet jag inte. Tror det var en blandning. Visst, med en stor dos distans går det att se det bra med filmen, något jag antar går att se om en sett filmen som yngre och låtit den finnas med ett bra tag. Kan vara så.