3.5

The Rocky Horror Picture Show

Bisarr skräckfilmsparodi, full med transvestiter, rockmusik och sex. Ett par får punktering och tar sin tillflykt till ett mystiskt gammalt hus befolkat av galningar från Transylvanien.

Originaltitel The Rocky Horror Picture Show
Regissör Jim Sharman
Manus Jim Sharman, Richard O'Brien (I)
Genre Komedi, Musikal, Skräck, Science Fiction, 70-tal
Skådespelare Tim Curry, Susan Sarandon, Barry Bostwick, Richard O'Brien (I), Patricia Quinn, Nell Campbell, Jonathan Adams, Peter Hinwood, Meat Loaf, Charles Gray, Jeremy Newson, Hilary Farr

Skapad 2019-11-19 av
Den färgstarka och lite smått bögiga musikalen Rocky Horror Picture Show slår det mästa inom musik, en rockmusikal som små driver med det mesta. Reggisören Jim Sharman lyckas klockrent med att...   Läs mer »

DashX
2020-10-17
This is WEIRD.
Visse93
2020-08-05
Börjar bra men sedan spårar den ur helt alltså en extremt dålig film. Detta kan inte vara en kultklassiker!
2017-06-25
Meat Loaf-delen är rätt bra men annars tycker jag den här filmen är ganska överskattad. Någon kultklassiker tycker jag inte att det är.
Mezzalunaknife
2017-04-24
The Rocky Horror Picture Show är en märklig film. Något av en flopp när den först kom ut. Senare kultfilm med en publik som gränsar till besatt. Och jag är helt med på noterna. Första gången jag såg den gav jag den en tvåa. Såg att jag hade en tidigare kommentar där jag skrev att jag tyckte att filmen egentligen var rätt kass men att Tim Curry är fantastisk i den och gav den en trea. Nu är det dags igen. Fantastiskt rolig film med musik som genomgående är sjukt catchy och skådespelare som gör ett ypperligt jobb. En fyra.
Troddel
2017-02-20
Såg den "with audience participation" på Spegeln i Malmö. En upplevelse såklart! Extra plus för att vi satt en rad bakom salongens mest inbitna fans, vars stenkoll på publikrepliker och tajming var kvällens bästa.
Solidus
2017-01-19
En kultklassiker med stort K och så här efteråt är det svårt att beskriva filmen med ord. Enklaste sättet att sammanfatta den är som en absurd musikal-komedi som hög på droger. När jag läser på kommentarerna här på FT och på IMDB är det mycket positivt som skrivs om "The Rocky...." och jag ska inte förneka att jag gillade filmen. Däremot blev jag aldrig helt betagen heller. Storyn känns pårökt och slutet är svagt, då man väljer att ta in en helt ny genre som inte är nödvändig för filmen. Tim Curry är fantastisk i huvudrollen, men den som överraskar mig mest är Susan Sarandon som visar att hon har en magiskt vacker sångröst. Kort och gott: en skruvad och absurd musikal-komedi-skräckis som blandar in sci-fi. Jag är nöjd, men jag kommer nog inte återkomma till "The Rocky Horror Picture Show".
MaxMackan
2016-08-29
Alltså underhållning på hög nivå. Curry är lysande, det är roligt, charmigt och skruvat. Musiken är fantastisk. Finns knappt någon vettig handling men det spelar mindre roll faktiskt.
arietis
2016-06-24
Jag såg den på en uthomhusvisning i Kiel. Hundratals med människor sittandes på gräsmattan i en park. De kunde replikerna, sjöng med till musiken, hade med sig rekvisita och gick "all in". En helt underbar filmupplevelse.
FUR
2015-09-19
Bristen på poäng vägs verkligen upp av engagerande musik och visuell storslagenhet. Jag känner mig lite billig, men jag gillade verkligen det här!
Halofreak92swe
2015-09-15
Velat se denna i några år och nu var det dags :) Sköna låtar, totalt urballad story och lagom sjuka och makabra scener. Tim Curry är fantastisk, sminket är coolt och kostymerna likaså. Gillar musikal, denna var väl ganska annorlunda mot de jag har sett tidigare men den funkar. helt ok :) Ett par låtar har ju redan fastnat!