2.7

Rocky IV

Rocky ställs mot den väldige ryssen Ivan Drago på dennas hemmaplan. En boxare han av högst personliga skäl gärna vill utkräva revansch på.

Originaltitel Rocky IV
Regissör Sylvester Stallone
Manus Sylvester Stallone
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Sylvester Stallone, Dolph Lundgren, Carl Weathers, Talia Shire, Burt Young, Tony Burton, Brigitte Nielsen, Michael Pataki, George Rogan, Sylvia Meals, Rocky Krakoff, Barry Tompkins, James 'Cannonball' Green, James Brown (I), Robert Doornick (röst)

Skapad 2019-12-21 av ahglumslov
Efter att ha återtagit tungviktstiteln från Clubber Lang och nya tränaren Apollo Creed tränat upp Rocky så att han är bättre än någonsin kommer hotet från Sovjet. Hotet kommer i form av Ivan...   Läs mer »

Biberkolben
2018-06-15
"I will break you."
haajen
2018-05-20
Svårt det här, filmen är usel men så vansinnigt underhållande! Rocky goes perestrojka liksom, slutet måste ses - helt svindlande fantastiskt! Längesedan jag skrattade så här mycket, manuset verkar vara skrivet av en 5-åring! Superbt underhållande men hjärndött.
Xtro
2017-12-31
Vet inte hur lång en film måste vara för att kunna kallas långfilm men den härligt lökiga Creepozoids är 72 minuter och räknas inte som kortfilm vad jag vet. Hade man klippt bort alla flashbacks och montage i Rocky IV hade den nog blivit ännu kortare, något som jag överlag är positiv till. Den futuristiska kitsch-stämningen med roboten och musiken är ju också nånting som faller Kalkonfilmskonnässören helt i smaken. Har mest problem att smälta hur paradoxalt Adrians tal är i juxtaposition med motstycket i Rocky III. I b-filmsskalan är detta en stark trea.
Artifact
2017-05-01
2an, 3an och 4an är ju i princip likadana. Övertydliga och tramsiga.
2016-10-19
Klart bästa Rocky-filmen!
federico033
2016-10-03
Filmen i sig är rätt trött, men fighten är bra och den har förmodligen världens bästa training montage någonsin

2016-08-16
Underholdene hell ye troverdig hell no.
Dream
2015-12-28
Dramatik, Grym boxning, och Dolph Lundgrens bästa roll, oavsett hur många andra action filmer Dolphan pumpar ur sig, så är det endast denna man minns, längre en 1 timme! Det ända som drar ner filmen är att det känns lite väl snabbt ihopklippt, när Rocky och Drago möts, man kunde förlängt detta och det hade blivit en 5a i betyg! Men den förtjänar lätt 3 i betyg, den som ger sämre än 3, ska nog se om filmen. :)

2015-01-09
Igår kväll kl 22 gick Rocky IV på tv. En produkt från Kalla kriget som jag sett hundra gånger, men som jag ändå stannade vid. Det var tänkt att jag bara skulle se till "Living in America" men krafter som inte går att styra över tog över min kropp. Det finns ingenting som rent teoretiskt är bra med den här filmen. Istället är den en fysisk upplevelse som underhåller mig mer än vad som borde vara rimligt. När eftertexterna rullade hade jag ont i ansiktet eftersom jag suttit med ett leende på läpparna genom hela filmen. Detta är vad film handlar om och detta är vad Sylvester Stallone handlar om.
2015-01-06
Det är omöjligt att inte tycka om den här - eller resten av Rockyfilmerna för den delen. Här urartar dock allt som gjorde underdogstoryn bra på riktigt då det är bling och pompa som gäller. Det görs klart att Amerikarna är bäst på allt (1985, Reagan, Kalla Kriget) och Ryssarna är jordens avskum som bor i grottor *L*. Men hur mycket propaganda de än lyckats pumpa in frångår det inte att filmen är skön. Stiligt filmade matcher som vanligt, ett rysligt tufft träningssegment, ett grymt soundtrack och en skvätt sentimentalitet.