2.4

Röd gryning

I ett lugnt klassrum ser studenterna fallskärmsjägare landa på deras fotbollsplan, invasionen av USA har börjat. Samtidigt som deras stad övertas av främmande människor flyr åtta tonåringar upp i bergen. De tar sitt fotbollslags namn, the Wolverines, och startar gerillaverksamhet uppe i bergen för att skydda sina föräldrar, vänner och land.

Originaltitel Red Dawn
Regissör John Milius
Manus John Milius, Kevin Reynolds
Genre Drama, Action, Thriller, Äventyr, 80-tal
Skådespelare C Thomas Howell, Patrick Swayze, Charlie Sheen, Jennifer Grey, Lea Thompson, Darren Dalton, Brad Savage, Doug Toby, Ben Johnson, Harry Dean Stanton, Powers Boothe

Skapad 2019-11-30 av CyberShrimp
Det råder oro i världen. Öst växer sig starkare och vänstervindarna blåser starkt. Det går t.o.m så långt så att NATO upplöses och USA står utan allierade. Det är här historien börjar. ...   Läs mer »

Dele
2019-06-01
Tröttsam patriotisk propaganda med tunt manus. Men, ok., varje scen är inte usel.
2019-03-03
Men jösses vilken propaganda. Inte bara kalla kriget för att skrämma upp mot ryssen och hylla USA utan även vikten av att alla har vapen. Och hur Coca-cola på något sätt är inramat som en symbol för frihet. Men, i all sin lökighet hade det kanske varit underhållande men det är också förbannat tråkigt och utdraget och tar sig själv på alldeles för stort allvar.
kattsand
2018-06-17
Var rätt peppad i en halvtimme, sen stängde jag av. Swayze kan dra åt helvete.
Raimo_1985
2015-06-11
Haha, galen, superamerikansk idé. Börjar skön men blir sen tråkig och för lång.
yrkeschaufföre
2014-08-27
En svag tvåa, det som stör mig mest är alla militära fel och orimligheter. Sen är väl inte handlingen i toppklass heller.
Redfield4ever
2014-07-03
Propaganda. Vidrigt. Och tråkigt.
ClintanTheKing
2014-04-10
Har ett svagt minne av att ha sett denna som yngre då jag mindes första scenen. Trots att den inte är realistisk för fem öre har den fortfarande ett bra underhållnings och spänningsvärde.
vamstad
2014-03-06
Två timmar reagandelirium. Det finns så mycket som är underbart dåligt med den här filmen men en personlig favorit är hur de lyckas koppla krav på registrering av handeldvapen till kommunistisk ockupation. Obetalbart.
Rune2000
2014-02-16
En 80-tals ungdomsfilm fylld med rädslan för tredje världskriget känns som en given produkt av kalla kriget-eran. Vi får tyvärr inte så mycket mer än grundhandlingen då karaktärerna är endimensionella och spänningen är icke-existerande.
LTT86
2013-12-28
Detta var en mycket tråkig film. Jag menar story var rätt intressant, men det var det långsamma tråkiga dialogen och karaktärerna som är tråkiga och ointressanta som dödade filmen för mig. Dom skulle bete sig att ha förlora allt, men det kändes inte som om dom inte hade förlorat nånting. Dom betedde sig som en hel vanlig dag utan nån personligheter. Så en etta för mig.