3.2

Röda draken

En psykopatisk seriemördare är lös och mördar en familj vid varje fullmåne. Fd FBI-agenten Will Graham söks upp av sin gamla arbetsgivare som vill att han ska åta sig fallet. Graham som tidigare gripit Hannibal Lecktor söker upp denne i fängelset för att få hjälp att hitta seriemördaren.

Originaltitel Manhunter
Alternativ titel Red Dragon, Red Dragon: The Curse of Hannibal Lecter
Regissör Michael Mann
Manus Michael Mann
Genre Thriller, Kriminalare, Drama, 80-tal
Skådespelare Joan Allen, Tom Noonan, Brian Cox, Kim Greist, Dennis Farina, William Petersen, Stephen Lang, David Seaman, Benjamin Hendrickson, Michael Talbott, Dan Butler, Patricia Charbonneau, Chris Elliott, Frankie Faison

Skapad 2019-11-09 av
Efter att det har skett en rad mord vid varje fullmåne kallas den före detta FBI-agenten Will Graham in igen för att lösa fallet. Ett hjälpmedel är den psykopatiske Hannibal Lecktor, som Graham ...   Läs mer »

sven_usling
2018-09-19
Väldigt stämningsfull och smart thriller som dock lider av dålig musik (och användande av musiken) och uselt klippt slutfajt.
2018-01-23
nja, hm? eller? Får en tvåa!!
Grillo
2017-10-10
Gillar egentligen detektivarbetet och allt det, men rätt tråkig och en himla tur att de gjorde nya filmer baserat på samma story strax efter denna som blev så mycket bättre. Musiken daterar också filmen rejält.
Raimo_1985
2017-09-02
Väntade mig en fyra eller en femma men den höll bara till trean. Trodde det skulle vara lite blodigare men det var läskigt ändå, förvisso. Sen var det lite för mycket pussel och deckare för min smak. Jag är ändå skitglad att jag äntligen sett den nu, men jag hade för höga förväntningar.

2017-08-20
När man trodde att Brian Cox inte kunde bli sämre så råkar man ut för det här eländet.
2016-10-21
Väldigt seg, tråkig och intetsägande film. De halvdana skådespelarinsatserna gör ju inte saken bättre. En riktig B-film, på gränsen till kalkon.
BrutusBeefcake
2016-09-13
Lite "meh" stundtals, men också obehagligt bra på sina ställen. Gillar Tooth Fairy. (8/15)
dudson
2015-11-14
Mera snygg film än bra film.
CinemaStrange
2015-10-15
den här bara sjönk
Clark
2015-10-13
Jag finner soundtracket extremt känslomässigt, efterhängset och melankoliskt. Det är nästan som om det finns en känsla av hopplöshet som löper genom hela filmen, och musiken understryker definitivt detta. Cox är också bättre än Hopkins, och Petersen är fenomenal i sin avskalade version av Will Graham. Fantastisk.