3.5

Röda Nejlikan

Sir Percy Blakeney en är en engelsk aristokrat på 1700-talet som lever ett dubbelliv. Han försöker rädda franska adelsmän undan Robespierre's terrorstyre.

Originaltitel The Scarlet Pimpernel
Regissör Harold Young
Manus Arthur Wimperis, Lajos Biró, S N Behrman, Robert E Sherwood
Genre Äventyr, Komedi, 30-tal
Skådespelare Leslie Howard, Nigel Bruce, Bramwell Fletcher, Merle Oberon, Raymond Massey, Anthony Bushell, Joan Gardner, Walter Rilla, Mabel Terry-Lewis, OB Clarence, Ernest Milton, Edmund Breon

hsimpson
2019-05-19
Börjar ganska lovande, men som drama är den här inget vidare. Pendlar mellan halvsvag trea och att ibland nosa på fyran.
jep
2010-10-08
Lysande skådespeleri
kennert
2010-05-09
Har inte åldrats med behag.
Astrojacob
2010-03-17
Mycket klassisk äventyrsromantik med fantastisk scenografi och ypperlig prestation av Leslie Howard i kanske sitt livs roll, men tempot saknas kanske liksom nerven, så det blir bara en stark Trea. Ljuv romantik dock i giljotinens skugga.
WederLight
2009-12-29
En stark 3a men likväl en 3a. Efter ha sett den igen i vuxen ålder inser jag hur många luckor som finns i filmen och vad som känns som att man missade 5 minuter för ibland tar storyn ett kliv framåt men det visas inte i filmen. Men en trevlig film som ger mig sköna vibbar från när jag var 9 och läste röda nejlikan för första gången.
Redwood
2007-05-29
Kan beskådas gratis på http://tesla.liketelevision.com/liketelevision/tuner.php?channel083&format=movie&theme=guide
Necross
2006-12-03
Tänkte sätta 3:a, men sen tänkte jag på hur väl filmen åldrats. Howard och dialogen är mycket bra.
Lugosi
2006-09-03
Underbart skådespeleri, särskilt från Leslie Howard, jag kan faktiskt omöjligtvis hitta något som skulle kunna dra ner betyget.
argsint
2005-09-09
finfin film med alltid lika underbara leslie howard. den kommer dock inte ens i närheten av "pimpernel smith" där handlingen är förlagd till andra världskriget.
purplepanic
2005-09-03
Leslie Howord gör den här filmen! Bra för att vara så gammal.