3.5

Roger och jag

Michael Moore återvänder till sin barndomsstad Flint, Michigan, där General Motors en gång grundades. Bilindustrin var stadens ryggrad och de flesta invånarna har arbetat i den stora fabriken. Men nu har GM beslutat att flytta allting till Mexico där arbetskraften är billigare. Under filmens gång försöker Moore få till en intervju med chefen för General Motors, Roger Smith, men det tycks vara ett omöjligt uppdrag.

Originaltitel Roger & Me

2017-10-24
Bra debut
Ful_fisk
2015-06-15
Michael Moores debut, en suverän dokumentär om General Motors massavskedningar i Moores hemstad Flint. Äkta, rättfram, underhållande, välgjord och stark, Moore i sitt esse. Bör verkligen inte missas!
2014-12-08
En tidig dokumentär från Michael Moore där han på sedvanligt sätt redan innan valt sida att köra hårt på vilket gör att trovärdigheten faller litegrann. Vad gör dock detta när Moore presenterar viktiga ämnen på detta både intressanta och humoristiska sätt. Detta når dock inte upp till han senare dokumentärer. 3+
Mortiis
2014-01-22
Förmodligen Michael Moores bästa, hans stil passar så mycket bättre med det mindre perspektivet han har i den här filmen. Många tankar väcks och det är intressant att höra hur företagspamparna anser att ett företag inte har några moraliska plikter gentemot sina anställda. Sedan är det ju förstås svindlande att se kontrasterna mellan det utfattiga, sönderslagna Flint och stadens överklass som går på fester i det nybyggda fängelset som en kul grej och klagar på att de arbetslösa bara klagar och latar sig. Beach Boys-låten kommer jag nog alltid associera till den sociala misär som visades här, verkligen fruktansvärt att se hur familj efter familj vräks och slängs ut på gatan.
#54
2014-01-18
Egentligen tycker jag att det här är en ganska tveksam debut som filmskapare.
the-godfather
2013-09-11
Hans bästa jag har sett enligt min mening. Denna film är lika rolig som den är sorglig. Denna var verkligen en bra debut för en intressant film regissör. Så denna får en fyra i betyg.
Raimo_1985
2013-03-24
Väldigt bra, en av Moore's bästa men som bekant håller han genomgående hög kvalitet.
Sznax
2012-12-22
Moore har verkligen fortsatt på den samma bana som här. Han framstår som riktigt korkad (det är så många grejer han missar, eller är det med mening) och han hoppar över viktiga poänger hela tiden. Samtidigt får han ut sitt budskap, mycket p.g.a. den extremt planerade klippningen. Man har inte tråkigt när man tittar på den, men det saknas balans. Betyg 5.3
myslas
2012-08-06
En av de mest tragikomiska filmer jag sett. Man vet inte om man ska skratta eller gråta över eländet. Kontrasten mellan medel/överklassen och de utan jobb och pengar har väl sällan visats på ett bättre sätt än här. När gamla damer står på en fin golfbana och antyder att folk är lata för att de inte bara skaffar ett nytt jobb så vill man bara kräkas. Förmodligen Michael Moores mest ärliga film.
F-M-J
2012-03-07
Politiskt men roligt, det har blivit lite av Moores signum och han började som han fortlöpte. 1989 hade tydligen Moore lyckas få ett rätt stort ego vilket också kom att genomsyra hans verk. Just den kontrasten kan bli lite osexig och Moore tappar lite i trovärdighet på grund av det. Men hur som helst, filmen är väldigt relevant och viktig samtidigt som den lyckas vara underhållande, vilket är en bedrift i sig. Stark trea, en av herr Moores bättre dokumentärer.