3.5

Rogue One: A Star Wars Story

I en tid fylld av konflikter slår en grupp osannolika hjältar sig samman för att genomföra ett livsfarligt uppdrag: att stjäla ritningarna till Dödsstjärnan, Imperiets ultimata förstörelsevapen. Det här är en av de viktigaste händelserna i Star Wars historia och för samman vanliga människor, vilka valt att utföra extraordinära handlingar, och genom detta bli del i något som är större än dem själva.

Originaltitel Rogue One
Alternativ titel Star Wars Anthology: Rogue One
Regissör Gareth Edwards
Manus Tony Gilroy, Chris Weitz
Genre Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Felicity Jones, Diego Luna, Alan Tudyk, Donnie Yen, Jiang Wen, Ben Mendelsohn, Guy Henry, Forest Whitaker, Riz Ahmed, Mads Mikkelsen, Jimmy Smits, Alistair Petrie, Genevieve O'Reilly, Ian McElhinney, Fares Fares, Valene Kane, Ben Daniels, Jonathan Aris, Sharon Duncan-Brewster, Anthony Daniels, James Earl Jones (röst)
Filmnummer 120389

Skapad 2019-12-18 av AugustDellert
Rogue One: A Star Wars Story är den första av flera planerade 'spin-off'-filmer som alltså inte är episoder i den övergripande Star Wars-sagan. De flesta vet nog att Rogue One handlar om hur plan...   Läs mer »

karlmats
2024-04-09
En omtitt och när man vet mer vad som kommer att hända så blir det inte riktigt samma oumph i allt, men det är fortfarande väldigt underhållande och jag gillar att man på nåt sätt återuppfinner Star Wars. Jag håller med mig själv nedan förutom att jag nog måste backa och säga att The Force Awakens är ännu bättre. 4an står och svajar lite men klarar sig med darr på ribban, det skulle kännas fel att sänka den. --- 2016-12-27 Vilken underbar resa. Star Wars som inte riktigt är Star Wars men ändå uppenbart tycker om och vill bidra till originalvärlden. En film som bygger ihop storys utan att vara en karbonkopia. En film som skapar nya karaktärer men låter de vita medelålders männen stå tillbaka för nya förmågor. En film som är makalöst vacker men samtidigt mörk och skitig. En ny droid som är perfekt cynisk och rolig. En Vader som fullständigt äger varenda scen. Inte så mycket jedis, inte så mycket matinéfantasy men istället får vi en ny sorts saga som känns helt rätt i tiden och att vi efter Rey får Jyn är väldigt väldigt kul. Efter originalfilmen är det här min favorit i serien så här långt och 4an är gjuten.
RichardEk
2022-10-17
Den definitivt bästa av spin-off – filmerna utanför de huvudsakliga nio, både uppfriskande och skitig på en och samma gång. Sentimentaliteten lyser tacksamt nog med sin frånvaro samtidigt som det vi alltid förväntar oss – ljussablar, lasergevär och rymdstrider – förekommer i riklig utsträckning. Det är svårt att komma nära matinékänslan från förr efter att ha sett film i årtionden, men här gör jag faktiskt det. ’Rogue One’ är både berättartekniskt och visuellt en underskattad pärla i Star Wars – universumet.
Nathalena
2022-07-26
Klart bättre än "Rey" filmerna
Dutch
2022-06-23
Ljusår bättre än Farce Awakens!
2022-06-18
Den här var nog lite sämre än The Force Awakens, men jag känner ungefär samma sak om båda. Det är kompetent, spektakulärt, och till största delen är det god underhållning. Dock tröttnade jag lite på all rymdaction framåt slutet, och det finns inte tillräckligt mycket handling här för att motivera speltiden. Men det som frustrerar mig mest med båda filmerna är att de har massvis med resurser och en rik värld att ta avstamp i, men ändå väljer de bara att göra samma sak om och om igen. Här finns det en del intressanta idéer till en början, men med tiden glider man bara mer och mer in i gamla hjulspår. Ben Mendelsohn är iaf bra, och karaktärerna funkar väl överlag utan att bli särskilt minnesvärda. Allt funkar egentligen, men jag hade ju önskat mig mer personlighet och berättarglädje. Svag trea
apelsin
2021-05-09
Långtråkig och meningslös skit som inte alls berör och inte heller kommer med något nyskapande.
92axha10
2019-02-27
Finns en del bra idéer och välgjorda actionscener. Historien är lite ytlig och karaktärer rätt tråkiga.
päronanton
2018-10-15
Ja alltså, den var okej! Jag upplevde den lite rörig i mellan åt.
tvamvarg
2018-08-12
Ingen charm kvar.
2018-07-06
Denna film gjorde klart för mig att när det kommer till Star Wars så behöver jag bara tre saker i mitt liv: IV – A New Hope (1977), V – The Empire Strikes Back (1980), VI – Return of the Jedi (1983). Prequel-filmerna är ju ren dynga och allt som kommit sedan som t.ex. "Rogue One" är bara oinspirerade och urvattnade idéer som jag inte behöver i mitt liv. Just nu känns det som jag gärna välkomnar 50 st Marvel-filmer till men någon mer film i Star Wars-universumet undanbedes vänligen. 2-