3.5

Rogue One: A Star Wars Story

I en tid fylld av konflikter slår en grupp osannolika hjältar sig samman för att genomföra ett livsfarligt uppdrag: att stjäla ritningarna till Dödsstjärnan, Imperiets ultimata förstörelsevapen. Det här är en av de viktigaste händelserna i Star Wars historia och för samman vanliga människor, vilka valt att utföra extraordinära handlingar, och genom detta bli del i något som är större än dem själva.

Originaltitel Rogue One
Alternativ titel Star Wars Anthology: Rogue One
Regissör Gareth Edwards
Manus Tony Gilroy, Chris Weitz
Genre Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Felicity Jones, Diego Luna, Alan Tudyk, Donnie Yen, Jiang Wen, Ben Mendelsohn, Guy Henry, Forest Whitaker, Riz Ahmed, Mads Mikkelsen, Jimmy Smits, Alistair Petrie, Genevieve O'Reilly, Ian McElhinney, Fares Fares, Valene Kane, Ben Daniels, Jonathan Aris, Sharon Duncan-Brewster, Anthony Daniels, James Earl Jones (röst)
Filmnummer 120389

Skapad 2019-12-18 av AugustDellert
Rogue One: A Star Wars Story är den första av flera planerade 'spin-off'-filmer som alltså inte är episoder i den övergripande Star Wars-sagan. De flesta vet nog att Rogue One handlar om hur plan...   Läs mer »

92axha10
2019-02-27
Finns en del bra idéer och välgjorda actionscener. Historien är lite ytlig och karaktärer rätt tråkiga.
päronanton
2018-10-15
Ja alltså, den var okej! Jag upplevde den lite rörig i mellan åt.
tvamvarg
2018-08-12
Ingen charm kvar.
2018-07-06
Denna film gjorde klart för mig att när det kommer till Star Wars så behöver jag bara tre saker i mitt liv: IV – A New Hope (1977), V – The Empire Strikes Back (1980), VI – Return of the Jedi (1983). Prequel-filmerna är ju ren dynga och allt som kommit sedan som t.ex. "Rogue One" är bara oinspirerade och urvattnade idéer som jag inte behöver i mitt liv. Just nu känns det som jag gärna välkomnar 50 st Marvel-filmer till men någon mer film i Star Wars-universumet undanbedes vänligen. 2-
Solidus
2018-06-30
Krigsscenerna är filmens stora varumärke, men ack vad karaktärslösa våra huvudpersoner är (med undantag av en uppkäftig robot). Det ska erkännas att regissören har gjort ett fenomenalt jobb med att återskapa stilen från originalfilmerna samt slutscenen knyter perfekt in till A NEW HOPE. Sevärd krigsfilm i rymdmiljö.
bnw
2018-06-07
Kul med en ny film satt i eran runt 0BBY. Teknologin ser ut som man är van sedan tidigare, men det introduceras nya grejer som liksom s a s bara inte råkade vara med i de tidigare filmerna satta i samma tid. CGI-Tarkin är fantastisk, det tog lång tid innan jag började fundera på att Peter Cushing ju faktiskt är död sedan länge.
2018-05-26
Asbäst!
Starkbröl
2018-05-06
Efter omtitt måste man konstatera att det fortfarande är ett gediget arbete och en av de bättre filmerna i sagan. Det är däremot väldigt synd på CGI-karaktärerna, speciellt i slutscenen, och bara fans kan förlåta detta. Men fyran står sig.
Qhorinhalfhand
2018-04-18
Överlag mycket bra och vågad, dock lite för många karaktärer som man ska bry sig lite för mycket om i slutändan.
HerrNenne
2018-03-10
Det här är en jättetråkig story som enbart lever på blinkningarna till originalfilmen, även om de ofta blir alldeles för mycket och uppenbara och tramsiga också.