4.1

Roma

En berättelse om ett år i en medelklassfamilj i Mexico City i början av 1970-talet.

Originaltitel Roma
Regissör Alfonso Cuarón
Manus Alfonso Cuarón
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Yalitza Aparicio, Marina de Tavira, Diego Cortina Autrey, Carlos Peralta, Marco Graf, Daniela Demesa, Nancy García García, Verónica García, Andy Cortés, Fernando Grediaga, Jorge Antonio Guerrero, José Manuel Guerrero Mendoza, José Luis López Gómez

GinNTonic
2019-09-21
Helt fantastiskt foto men hade gärna sett att den var lite mindre distanserad från karaktärerna och hade en tydligare röd tråd. Men trots den dokumentära känslan lyckas den beröra mig rejält. Inte den lättaste filmen att komma in i men väl värd att se.
foppa99
2019-07-29
Ruggigt bra o underbart foto
alexandrra
2019-06-02
2.5 för mig. Inte riktigt min typ av film. Men förstår helt klart hur folk kan sätta 5/5 ??
mammene
2019-06-01
Det får bli en svag trea. Tog ett tag innan man kom in i filmen, det var på något vis ingen egentlig handling och man fick inte reda på så mycket så det blev lite pusslande med tankarna. Livet rullade bara på för familjen och dess hushållerska som arbetade på med ibland lite smålustiga göromål. Men när man väl blev van med tempot och att följa vardagen så rullade det bara på av sig själv, skönt i alla fall med en film som inte har behovet av att överraska. Varför den behöver vara svartvit kan man fundera över, men inget att uppröras över direkt.
stgurgel
2019-03-03
Snygg som tusan och närgången samtidigt som den håller sig utifrån betraktande och registrerande. Neat trick som ger en tung stämning
Afflicter
2019-02-25
Största behållningen med Roma är cinematografin. Otroligt fina upplägg som verkligen säljer 70-talets Mexiko. Att det inte finns någon handling är inte ett problem, men när man inte känner till bakgrunden till filmen uppstår det en hel del frågetecken. Hon som gör huvudrollen gör inte direkt en Oscar-värdig insats heller.
Jompalompier
2019-02-25
Snyggt foto som förtjänar sin Oscar, även om det för mig inte är helt självklart varför man väljer att filma i svartvitt. Kändes inte som att det tillförde någonting utan snarare att den varit vackrare i färg. Blev mest pretentiöst. Vad gäller handlingen så tog det ett ganska långt tag innan det hände något även om den blev bättre på slutet.
karlmats
2019-02-19
Cuarón gör återigen en fin film som är ganska tråkig att titta på. Är han månne en modern Terrence Malick? Att filma i svartvitt känns som ett pretentiöst drag som egentligen inte bidrar nånting. Att den här får 10 Oscarsnomineringar känns inte rimligt nånstans, visst är det kul att Mexiko skildras så här pass realistiskt men det finns ingenting här som är nåt speciellt egentligen annat än just platsen. Då är jag förvisso inget större fan av vardagsrealism så jag är nog inte heller helt rätt målgrupp egentligen. Nu blev jag ännu mer besviken över att Kidman inte fick någon nominering för Destroyer. Förlossningsscenen var intensiv och bra, i övrigt var det anonymt och glöms snabbt bort. En stabil 2a, fjärde raka för Cuarón.
Albion
2019-02-11
En stiliserad betraktelse där man får känslan av att vara flugan på väggen och som bygger lite "följ-med-vad-som-händer-bakom-kulisserna-känsla" utan att för den skull ge några djupgående svar. Vackert filmat och finstämt berättat ur hemhjälpens horisont. Betyget är väl värd en 3:a
Golazo
2019-02-07
Jag tror mig ha sett den här filmen i flera bäst-filmer-2018-listor. Jag förstår inte varför. Roma har ingen handling och det är jättetrist med svartvit film. Filmer som gjordes förr gjordes i svartvitt eftersom tekniken inte hade hunnit så långt och färg var inte tillgängligt. Idag finns ingen anledning att göra en film i svartvitt, speciellt inte för att göra den vackrare. Se "Det stora blå" istället om ni vill ha vacker film och fina färger.