2.8

Roman J. Israel, Esq.

Berättelsen om en liberal försvarsadvokat som efter ett par tumultartade händelser finner sig i en kris som leder till extrem handling.

Originaltitel Roman J. Israel, Esq.
Regissör Dan Gilroy
Manus Dan Gilroy
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Denzel Washington, Colin Farrell, Carmen Ejogo, Lynda Gravatt, Amanda Warren, Hugo Armstrong, Sam Gilroy, Tony Plana, DeRon Horton, Amari Cheatom, Vince Cefalu, Tarina Pouncy, Nazneen Contractor, Niles Fitch, Jocelyn Ayanna, Eli Bildner, Sedale Threatt Jr

Ghostface
2020-08-11
Den vanligtvis så stabile Denzel spelar en pajasliknande karaktär som på något sätt tar udden av en historia som annars hade kunnat bli en stabil nagelbitare. Colin Farrell tar över varje scen han är med i, även de med Denzel.
mammene
2020-02-22
Det var helt fantastisk att se Denzel i denna roll. En man med ideal i en tuff värld och hur det kan krocka rejält, lätt att gå vilse och tappa bort sig själv. Det gjorde många gånger ont att se den utifrån sedd tufflige Roman tappa kompassen för ett tag, jag gillade honom. Mycket kändes realistiskt och man behöver inte nödvändigtvis ha en diagnos för att vara lite "egen", en speciell människa helt enkelt, finns många kloka och intressanta sådana.
MsA
2019-12-11
Om det inte hade varit för Mr. Washington hade jag stängt av filmen. Tråkig och intetsägande. -2
Christofer
2019-04-12
Jag verkar ha haft en något annorlnda upplevelse än de flesta andra här på FT, men jag gillade det skarpt. Visst hade jag gärna sett lite mer av vissa händelser, men Denzel briljerar på ett sätt som gör att jag dras med av bara hans porträttering vilket räckte långt för mig. Sedan kunde man kanske haft en mindre stel sidekick i form av lille Colin, men låt gå för det då. Kanske inte den starkaste fyran jag satt, men det klarar sig över gränsen tycker jag ändå.
supermancover
2018-05-03
Jag är så otroligt irriterad och trött på att de gör filmer om autistiska män med savant syndrom. För det första är savant syndrom extremt ovanligt, och dessutom finns det ju kvinnor med savant också. Det blir väldigt tröttsamt efter ett tag. I denna filmen är det ju inte ens porträtterat på ett vettigt eller bra sätt, så filmen faller pladask ändå för mig. Det enda som gör att den får en tvåa är att den är på nåt sätt bättre än mina ettor.
mazquara
2018-03-15
Något svår att komma in i och hänga med i, men Denzel gör en bra insats som en karaktär på autismspektrat, sevärd.
HerrNenne
2018-03-09
Börjar okej men pladdrar iväg till ingenting.
Björkman
2018-03-01
Relativt gedigen film som lever mycket på en riktigt bra Denzel. Skönt soundtrack bör också nämnas! Kunde dock avancerat något snabbare. När det gäller grejen med äldre idealism som falnat är väl tanken att man i grunden vill hylla denna, men ibland faller det liksom över åt det andra mer ironiserande hållet på ett sätt som nog inte var tanken.
Dangoh
2018-02-28
Förstår nomineringen, men filmen... och musiken, de kan tona ner på helgon/kyrkmusiken en aning
Engravadlax
2018-02-07
Denzel är i god form, men eh, jag känner inte att jag förstår vad filmen faktiskt handlar om eller vart den är på väg förrän efter en timme in, och i slutändan visar den sig vara inte bara ofokuserad utan även rätt banal.