2.1

Romantik

En ung man förälskar sig djupt i en skådespelerska. Han vill fria till henne. Men innan han gör det ber han sin morbror som är biskop om råd. Biskopen berättar då om en händelse från sin egen ungdom. Som ung man hade också han förälskat sig, men denna gång var det i en operasångerska. Trots att hon levt ett liv i sus och dus trodde han att hon nu ville stadga sig. För att kunna fria till henne bröt han med sin familj. Men det visade sig att hon inte kunde skiljas från sitt dekadenta leverne.

Originaltitel Romance
Regissör Clarence Brown
Manus Edwin Justus Mayer, Bess Meredyth, Edward Sheldon
Genre Drama, Romantik, 30-tal
Skådespelare Greta Garbo, Lewis Stone, Gavin Gordon, Elliott Nugent, Florence Lake, Clara Blandick, Henry Armetta, Mathilde Comont, Rina De Liguoro

2019-03-12
Det här var rejält träigt. Långa tagningar och statiskt kameraarbete hör kanske de tidiga ljudfilmerna till, men det är långt ifrån det enda problemet. Gordon och Garbo har noll kemi tillsammans, och det blir helt omöjligt att bry sig om deras kärlekshistoria. De komplikationer som står i vägen för den är svåra för en modern publik att ta till sig, men de kunde just därför ha varit intressanta om de bara hade lagt lite möda på att utveckla dem, men nu känns manuset verkligen lövtunt. Det största värdet ligger väl i att se Garbo, men hon har tilldelats en karaktär som det nog var omöjligt att göra något vettigt av, och hon imponerar inte alls. De 76 minuterna kändes långa
MaraJade
2010-08-01
En film som verkligen retade upp mig med sina moralpredikningar, allvarligt talat, det var länge sedan jag blev så arg över en films handling och jag vet att filmen är 80 år gammal och allting men jag hade väldigt svårt att smälta filmens handling om den ack så syndiga operasångerskan som förälskar sig i en präst och deras tragiska romans. Filmens enda ljuspunkt var Lewis Stone var solida agerande var skönt att ha jämte emot Greta Garbos överdrivna agerande och Gavin Gordon vedervärdiga agerande.
HerrArne
2009-07-20
Anslaget trumpetar ut att detta är ljudfilm. Garbo spelar en nyckfull operadiva med korkskruvslockar och en tam apa. Låter roligare än det är. Manuset och Gavin Gordon som den unge prästen är inte alls bra. Svag trea.