Romarrikets fall

Kejsaren Marcus Aurelius är gammal och han ser helst härföraren Livius som efterträdare. Kejsarsonen Commodus vill dock inte se sig förbisedd. Händelserna som följer är början på slutet av det stora romarriket och berättas här i denna klassiskt episka mastodontfilm.

Originaltitel The Fall of the Roman Empire
Regissör Anthony Mann
Manus Basilio Franchina, Ben Barzman, Philip Yordan
Genre Drama, Action, 60-tal
Skådespelare Christopher Plummer, Omar Sharif, Alec Guinness, Sophia Loren, James Mason, Stephen Boyd, Mel Ferrer, Anthony Quayle, John Ireland, Finlay Currie, Andrew Keir

amam
2016-03-04
Episk film med massor av statister och kostymer. Långsam och det kändes ofta som det var en pjäs och inte en film man satt och tittade på. Men den fungerar för det den är gjord för.
Raimo_1985
2014-08-11
Tråkig, jag somnade flera gånger. Men jag har å andra sidan varit väldigt trött några veckor. Den här tog det mig tre kvällar att se klart. Tråkig, men inte nödvändigtvis jättedålig. Bra skådespeleri och snygga miljöer. Godkänd mastodontfilm.
Berniey
2013-11-13
Pampigt och uppblåst till bristnings gränsen, som en teater pjäs med kulisser som förvisso är rätt så ståtliga, men så långtråkig rakt igenom och det var knappt man orkade se den klart.
Dutch
2013-10-08
Ett vackert och storslaget bygge och pampigt så det står härliga till.

2013-03-05
Konstigt klippande med roms historia. Saker som hände flera hundra år från varandra följer på varandra här. Att filmen är stel, tråkig & överständ bidrar inte. Bitvis vackra scener.
HerrFågelsaft
2012-05-18
Episk i perspektiv och överspänd i detaljer som skådespel och kulisser. Alltså är Romarrikets fall representativ för sin tids kostymfilmer. Första timmen är extremt långsam, men lägger grunden för en ödesmättad undergångsstämning som imponerar på mig och som mot slutet exekveras med effektfull finess. Före den minnesvärda finalen är det dock en lång serie med skitnödiga och onaturliga dialoger som aldrig verkar vilja ta slut. Mot bakgrund av den historiska kontexten är det ändå en bra film och därför tittar jag intresserat i tre timmar. Trean är dock ganska svag.
Robkiller
2011-09-16
Visst den är storslagen och pampig, men det blir nästan lite för mycket med pampig musik halva filmen och långa dialoger större delen av det som återstår. Men visst, den berättar en historia, visst delvis liknar den gladiator, fast ändå inte. Men det känns som de flesta filmer från den här perioden har stora problem med tempot som är väldigt lågt och det faktum att den egentligen inte har tillräckligt med material för mer än halva speltiden. Gillar väl inte direkt skådespelarnas prestationer heller, även om de inte direkt är dåliga så känns det som att något saknas.
Quartz
2011-06-03
gillade denna, trots allt. men det är farligt att döda karaktärer i filmer, särskilt när det i visa fall är dom som håller upp filmen. james masons monolog i försök att ge frihet till barbarerna år helt fantastisk.
Ola_Schubert
2010-07-13
Denna film hade kunnat kortats en halvtimme. Men den ger ändå en intressant, om än svulstig, inblick i Romarriket. Påkostade masscener är en fördel.Lite väl enkel intrig en stor nackdel. Jag kunde många gånger förutse nästa replik. Men sådana här filmer görs inte längre, så det får bli en stark trea i betyg.
magnipor
2010-02-02
Nästan hela den här filmens manus snodde ju Ridley Scott till Gladiatorn! Kolla på båda och jämnför!