Romeo + Julia

William Shakespeares klassiker om det unga kärleksparet, åtskilda av en familjefejd, har tagit ett tigersprång över till ett modernt Verona Beach i Baz Luhrmanns modernisering.

Originaltitel Romeo + Juliet
Alternativ titel Romeo och Julia
Regissör Baz Luhrmann
Manus Baz Luhrmann, Craig Pearce
Genre Drama, Action, Romantik, 90-tal
Skådespelare Leonardo DiCaprio, Claire Danes, John Leguizamo, Harold Perrineau, Pete Postlethwaite, Paul Sorvino, Brian Dennehy, Paul Rudd, Vondie Curtis-Hall, Miriam Margolyes, Jesse Bradford, Zak Orth, Jamie Kennedy, Dash Mihok, Vincent Laresca, Christina Pickles

Skapad 2019-12-03 av Priceguy
Vi har sett många varianter av historien om Romeo och Julia genom åren. Versionen från 1968 med Leonard Whiting och Olivia Hussey betraktas väl som något slags standardversion när det gäller fi...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av MfAP
Berättelsen om Romeo och Julia är väl idag en av grundschablonerna för teatrala historier, och otaliga försök har gjorts att tolka och modernisera den, både bra och dåliga. Baz Luhrmann har me...   Läs mer »

Thesongunsung
2018-11-14
Inte världens bästa eller mest engagerande skildring kanske men den lyckas ändå sträcka sig upp till en fyra. Galen, vimsig, smart och vacker.
2018-03-07
Trams!!!
Raimo_1985
2016-12-14
Såg den -97 typ, vill bara markera att jag sett den. Jag minns inte mycket utöver att jag tyckte den var konstig. Tjejerna i klassen var helt galna i den. Kanske för Dicaprio? :)
MaxMackan
2016-09-12
Alltså en trea på de flesta sätt. Det är bra skådespelare, bra manus som överförts smart till den moderna världen, roligt högtravande och fantasifullt utan att egentligen vara lysande nån gång. Men jag måste ändå ge den en bonuspinne för det fullständigt lysande vackra fotot och designen. Mumma!
2016-01-12
Helt jävla fantastisk i sina bästa stunder. Men det är också ett flertal för mig ointressanta transportsträckor som håller filmen tillbaka.
Trithon
2015-12-19
Så oerhört osammanhängande, jag var nog sannolikt inte rätt målgrupp.
Emsisa
2015-06-04
Gissade 4a, men det blir en stark 3a - positivt övveraskad. Tyckte om musiken.
Tatty
2015-01-01
Riktig grym spännande och bra film. Leonardo DiCaprio är snygg i filmen och gör rollen jätte bra. Gillar slutet skarpt.
Supernaut
2014-11-20
Baz Luhrmanns bästa efter Strictly Ballroom. Vackert och välljudande samtidsdokument med högar av charm.
2014-10-26
Ett tag blev jag fullständigt besatt av Shakespeare och jag tror att jag har sett de flesta filmatiseringar av Shakespeares pjäser. Denna nya moderna version av sagan Romeo och Julia överraskade mig positivt. Clarie Danes och Leo är bra. 3+