Romeo + Julia

William Shakespeares klassiker om det unga kärleksparet, åtskilda av en familjefejd, har tagit ett tigersprång över till ett modernt Verona Beach i Baz Luhrmanns modernisering.

Originaltitel Romeo + Juliet
Alternativ titel Romeo och Julia
Regissör Baz Luhrmann
Manus Baz Luhrmann, Craig Pearce
Genre Drama, Action, Romantik, 90-tal
Skådespelare Leonardo DiCaprio, Claire Danes, John Leguizamo, Harold Perrineau, Pete Postlethwaite, Paul Sorvino, Brian Dennehy, Paul Rudd, Vondie Curtis-Hall, Miriam Margolyes, Jesse Bradford, Zak Orth, Jamie Kennedy, Dash Mihok, Vincent Laresca, Christina Pickles

Skapad 2019-12-03 av Priceguy
Vi har sett många varianter av historien om Romeo och Julia genom åren. Versionen från 1968 med Leonard Whiting och Olivia Hussey betraktas väl som något slags standardversion när det gäller fi...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av MfAP
Berättelsen om Romeo och Julia är väl idag en av grundschablonerna för teatrala historier, och otaliga försök har gjorts att tolka och modernisera den, både bra och dåliga. Baz Luhrmann har me...   Läs mer »

Albion
2024-01-31
I huvudsak alldeles grotesk och i det närmaste outhärdlig. Grundhistorien som försvinner i det mesta här gör att betygsettan ändå blir stark, så 1+
2024-01-20
Inte någon favorit ur Shakespeare-katalogen, men det är intressant att se Luhrmann bara gå loss fullkomligt i sin galna explosiva stil. Ibland blir serietidningsestetiken lite fånig, ibland blir det lite väl mycket musikvideo och ibland är texten bara lite väl teatral för att det hela ska gå ihop. Men det är förbannat snyggt gjort. Mer en film jag respekterar för dess intentioner än jag kanske uppskattar att avnjuta i sin helhet. Men bra är det ju.
Dream
2024-01-05
Trodde den skulle bli fjantig, men det är inget normal kärleks historia. Och slutet är ju inte lyckligt heller, värt att se bara för det.
darkmist82
2022-10-21
En modern tolkning av Romeo & Julia är ett roligt koncept där karaktärerna ofta överspelar med sin vers dialog. Ibland undrar man om filmen hade fungerat utan den men samtidigt är det versen som gör filmen udda. Svårt att veta vilket betyg jag ska sätta för handlingen är bra och konceptet unik men den når inte riktigt ända fram. En vacker film för övrigt som visar Baz Luhrmanns väg till en utvecklad regissör.
Thesongunsung
2018-11-14
Inte världens bästa eller mest engagerande skildring kanske men den lyckas ändå sträcka sig upp till en fyra. Galen, vimsig, smart och vacker.
2018-03-07
Trams!!!
Raimo_1985
2016-12-14
Såg den -97 typ, vill bara markera att jag sett den. Jag minns inte mycket utöver att jag tyckte den var konstig. Tjejerna i klassen var helt galna i den. Kanske för Dicaprio? :)
MaxMackan
2016-09-12
Alltså en trea på de flesta sätt. Det är bra skådespelare, bra manus som överförts smart till den moderna världen, roligt högtravande och fantasifullt utan att egentligen vara lysande nån gång. Men jag måste ändå ge den en bonuspinne för det fullständigt lysande vackra fotot och designen. Mumma!
2016-01-12
Helt jävla fantastisk i sina bästa stunder. Men det är också ett flertal för mig ointressanta transportsträckor som håller filmen tillbaka.
Trithon
2015-12-19
Så oerhört osammanhängande, jag var nog sannolikt inte rätt målgrupp.